sabtefarda

ثبت شرکت

sabtefarda

ثبت شرکت

باید و نباید های ثبت شرکت تعاونی


ثبت شرکت تعاونی
ثبت شرکت تعاونی
برای اینکه در روال ثبت شرکت تعاونی به مشکل برخورد نکنید باید حتما سعی داشته باشید که نکات مهم و مورد نیاز را مد نظر داشته باشید. ما این نکات را برای شما لیست کرده ایم.

الف- مجوز صدور موافقت نامه تشکیل و آگهی پذیرش عضو و فروش سهام برای شرکت‌های تعاونی عام با تأیید وزارت تعاون است وطبق فرم‌های شماره ۱۰ و ۱۱ عمل می‌شود.

 

ثبت شرکت تعاونی
ثبت شرکت تعاونی

ب- داوطلبان عضویت در هئیت مدیره یا بازرسی تعاونی‌ها علاوه بر شرایط قانونی عضویت در تعاونی باید برای بررسی شرایط احراز، مدارک خود را (بر اساس دستورالعمل انجمن نظارت بر انتخاب تعاونی‌ها) حداکثر یک هفته از تاریخ انتشار آگهی یا صدور دعوتنامه تشکیل اولین مجمع عمومی به هیأت مؤسس تحویل دهند.

ج- سمت هیئت مدیره و مدیر عاملی شرکت‌های تعاونی نمی‌تواند در اختیار کارکنان دولت قرار بگیرد مگر در تعاونی‌هایی که مخصوص کارکنان ادارات و سازمان‌های دولتی است وآنان در آن اداره شاغل باشند، کارکنان بازنشسته مشمول این بند نمی‌شوند.

د-هیأت مؤسس هنگام تشکیل اولین مجمع عمومی عادی، برگه ورود به جلسه را از داوطلبان عضویت اخذ نموده و اسامی حاضرین را (طبق فرم شماره ۵) با امضای آنان تکمیل و پس از انتخاب هیئت رئیسه مجمع برای اعمال کنترل در اختیار آنان قرار می‌دهد.

نکته: در صورتی که هر یک از اعضاء نتواند حضور یابد، می‌تواند نماینده تام الاختیار خود را کتباً برای حضور در مجمع به هیأت مؤسس معرفی نماید. همچنین عهده‌دار شدن همزمان یک نفر برای وکالت یا نمایندگی بیش از یک عضو (در تعاونی‌های بزرگ دو عضو) مجاز نمی‌باشد.

ه-با تصویب اساسنامه در اولین مجمع عمومی عادی، ذیل صفحات آن به امضای رئیس و منشی و صفحه آخر اساسنامه به امضای هیئت رئیسه می‌رسد. بدیهی است تصویب اساسنامه تعاونی با حداقل دو سوم اعضای اولین مجمع عمومی عادی خواهد بود.

نکته : اعضائی که با مصوبه اولین جلسه مجمع عمومی عادی در مورد اساسنامه مخالف باشند، می‌توانند تقاضای عضویت خود را پس بگیرند در این‌صورت هیأت مدیره باید بلافاصله پس از ثبت تعاونی نسبت به بازپرداخت وجه واریزی سهام آنان اقدام نماید.

و-وظایف هیأت مؤسس پس از انتخاب هیئت مدیره بپایان رسیده و هئیت رئیسه مجمع ضمن تنظیم صورت جلسه کلیه مدارک مربوط به برگزاری مجمع را که به امضای آنان رسیده است به هیئت مدیره تحویل می‌دهد.

ز- هئیت مدیره در اولین جلسه خود (طبق فرم شماره ۶) رئیس، نایب رئیس، منشی، مدیر عامل و صاحبان امضای مجاز را انتخاب و به یکی از اعضای هیئت مدیره یا مدیر عامل با حق توکیل به غیر وکالت می‌دهد تا بتواند تشریفات قانونی ثبت تعاونی را انجام دهد.

نکته۱: مدیر عامل باید حائز شرایط ماده ۳۸ قانون بخش تعاونی باشد و مدارک موضوع بند ۱۲ این دستورالعمل را تحویل هئیت مدیره نماید.

نکته۲: در صورتی که هر یک از اعضاء نسبت به مراحل تشکیل تعاونی معترض باشد ظرف مدت ۲ روز باید مراتب را کتباً به اداره کل / اداره تعاون اعلام نماید. اداره کل / اداره تعاون موظف است طبق قوانین و مقررات مربوط ظرف ۳ روز به موضوع رسیدگی و اعلام نظر کند.

ح- اعضای هئیت مدیره بازرس یا بازرسان و مدیر عامل قبل از ثبت تعاونی موظف به طی دوره‌های آموزشی مربوط خواهند بود.

ط-هیأت مدیره باید جهت تکمیل پرونده، فهرست اسامی و مشخصات اعضای هیئت مدیره، مدیر عامل، بازرس یا بازرسان و کلیه اعضاء (طبق فرم شماره ۷) را تنظیم و به اداره کل / اداره تعاون تحویل دهد.

 

ثبت شرکت تعاونی
ثبت شرکت تعاونی

ی- مدارک لازم ظرف مدت ۵ روز از طر

یق اداره کل / اداره تعاون (طبق فرم شماره ۸) به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال می‌شود. اداره کل/ اداره تعاون پس از انجام اقدامات اداره ثبت شرکت‌ها و صدور آگهی تأسیس، نسبت به صدور پروانه تأسیس تعاونی (طبق فرم شماره ۹) اقدام خواهد نمود. در هر حال نظارت، حسابرسی و رسیدگی به شکایات وسایر اقدامات پس از تأسیس تعاونی به عهده اداره کل / اداره تعاون می‌باشد.

 

ثبت شرکت تعاونی
ثبت شرکت تعاونی

شرکت تضامنی و راهنمای ثبت آن


ثبت شرکت تضامنی
ثبت شرکت تضامنی
ثبت شرکت تضامنی
تعریف شرکت تضامنی

شرکت تضامنی، شرکتی تجاری را گویند که بین دو یا چند شخص تشکیل می‌شود. نکاتی که باید در اسم شرکت مورد توجه قرار بگیر، عبارتند از:

–       قید کردن نام یکی از شرکا

–       قید عبارت تضامنی قبل از نام یکی از شرکا یا برادران

برای مثال “شرکت تضامنی حمیدی و شرکاء”

دارا بودن هیئت مدیره برای شرکت‌ها تضامنی الزامی نیست. این شرکت‌ها می‌توانند تنها توسط یک مدیر عامل مدیریت گردد و یا درصورت داشتن هیئت مدیره، اعضای آن می‌تواندد از غیر شرکاء انتخاب شوند.

در شرکت‌های تضامنی، مسئولیت حقوقی هر یک از شرکاء نسبت به تعهدات شرکت نامحدود است. برای مثال اگر سرمایه شرکت برای پرداخت خسارات احتمالی کافی نباشد، هر یک از شرکا به‌صورت نامحدود مسئولیت پرداخت خسارات وارده را دارند. لازم بذکر است اگر یکی از شرکاء تمامی تعهدات را پرداخت نمود، می‌تواند بر اساس نسبت سهم الشرکه سایر شریکان، میزان پرداختی خود را از آنان طلب نماید. آیا  باید و نباید های ثبت شرکت تعاونی را می دانید ؟

مدارک لازم برای ثبت شرکت تضامنی

الف- کپی شناسنامه و کارت ملی شرکا و اعضای هیئت مدیره

ب- گواهی عدم سوء پیشینه اعضای هیئت مدیره

 

ثبت شرکت تضامنی
ثبت شرکت تضامنی
ثبت شرکت تضامنی

مراحل ثبت شرکت تضامنی

برای ثبت یک شرکت تضامنی اقداماتی باید صورت گیرد که در ذیل به آن‌ها اشاره شده است:

۱-مشاوره با افراد خبره و با تجربه

۲-انعقاد قرارداد

۳-تهیه مدارک لازم

۴-امضاء اساسنامه و فرم های مورد نیاز

۵-طی نمودن مراحل اداری در اداره ثبت شرکت ها (حداکثر زمان مورد نیاز ۳۰ روز)

لازم بذکر است هزینه های ثبت شرکت سهامی خاص به صورت تقریبی برابر است با:

دستمزد ۱۵۰ هزارتومان + سایر واریزی های دولتی و واریزی جهت روزنامه رسمی.

ثبت شرکت تضامنی
ثبت شرکت تضامنی
ثبت شرکت تضامنی

کارت بازرگانی و کاربردهای آن


کارت بازرگانی 
کارت بازرگانی
کارت بازرگانی

تعریف کوتاهی از کارت بازرگانی

کارت بازرگانی در واقع یکی از نمونه مجوزهایی است که به تجار داده می شود و برای آن ها صادر می شود که به آن ها در امر تجارت اجازه داده می شود که به صورت خارجی به تجارت بپردازند! و البته باید در این نوع تجارت قوانینی را رعایت کنند

کارت بازرگانی 
کارت بازرگانی
کارت بازرگانی

 

کارت بازرگانی برای افراد خاص یعنی حقیقی و برای شرکت های خاص یعنی برای حقوقی صادر می گردد و توسط آن اجازه تجارت خارجی داده می شود. این کارت درست بعد از صدور آن به مدت یک سال اعتبار دارد و بعد از یکسال مجددا باید به تهیه یک کارت دیگر و یا تمدید آن مبادرت ورزند.

از کارت بازرگانی چه استفاده هایی می شود

به طور خلاصه می توان گفت که از این کارت برای ثبت سفارش اجناس و کالاهای متعدد و متنوع و البته ترخیص کالا ها استفاده می شود. حتی برای وارد کردن اجناس از مناطق آزاد هم کارت بازرگانی کارایی دارد و می تواند این روند را سهل کند.

از کارت بازرگانی به منظور مبادرت در حق العکل کاری در گمرک نیز استفاده می شود. اگر بخواهید برای شرکت خود یک برند خارجی تهیه کنید تنها روش آن این است که برای ثبت برند و این نام ( غیرفارسی) از کارت بازرگانی استفاده کنید.

کارت بازرگانی را از کجا باید تهیه کرد

برای اینکه شرکت های تعاونی، بتوانند کارت بازرگانی دریافت کنند باید بدانند که این کارت تنها از اتاق های تعاون صادر می شود. ضمن این باید بدانید که می توانید به راحتی از طریق سامانه های اینترنتی، کارت را ثبت نام کنید و دریافت کنید! از نمونه کارت های بازرگانی که کار ها را این روزها بسیار آسان کرده است می توان به کارت های بازرگانی هوشمند اشاره کرد که تمام کارت ها در حال هوشمند سازی شدن می باشند و به زودی تمام کارت ها به صورت مجازی و هوشمند خواهند شد!

کارت بازرگانی 
کارت بازرگانی
کارت بازرگانی

گرفتن کد اقتصادی و پلمپ کردن دفتر شرکت


اخذ کد اقتصادی 
اخذ کد اقتصادی 
اگر کمی پروسه ثبت شرکت را طی کرده باشید حتما متوجه می شوید که بعد از ثبت شرکت باید برای حفظ شرکت خود کارهایی انجام دهید! یا اینکه برای مبادلات خود کارت های خاصی مثل کارت بازرگانی خریداری کنید که ما در مقاله ای با عنوان   کارت بازرگانی و کاربردهای آن  به آن پرداخته ایم که می توانید برای مشاهده روی آن کلیک کنید.

همچون بسیاری از موارد گرفتن کد اقتصادی هم بسیار مهم است و طبق این دستور مطابق با ماده ۶ از قانون تجارت، تمام افراد حقیقی و حقوقی که تاجر و بازرگان هستند باید دفتر خود را پلمپ کنند. البته در بین دفاتر که ۴ نوع دفتر متفاوت به نام های، روزنامه، کپیه، دارایی و دفتر کل هستند، فقط پلمپ دفتر روزنامه و دفتر کل اجباری است و برای دو مورد دیگر اجباری وجود ندارد.

نکته ای که مهم است این است که باید دفاتر تا پایان سال مالی قبل پلمپ شده باشند، به عنوان یک مثال، دفتر سال ۱۳۹۳ باید تا پایان اسفند ۹۲ پلمپ شده باشد!

برای راحتی بیشتر مسئولان، بهتر است دفاتر را تا انتهای آذر ماه هر سال پلمپ نمایید چرا که، در این مدت باقی مانده سه ماهه از سال هم هزینه ها فرق می کند و هم مسئولین مدت زمان بیشتری برای پلمپ کردن صرف می کنند که این به سود شما نخواهد بود.

خذ کد اقتصادی 
اخذ کد اقتصادی 

کد اقتصادی چیست؟

با توجه به مواد ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتی مستقیم مصوب سال ۸۰، تمام افراد چه حقوقی چه حقیقی باید، کد اقتصادی را دریافت کنند. بنابراین اگر شرکتی در محدودی تجاری و تولید کنندگی باشد، باید برای روابط خود این کد را در اختیار داشته باشند.

این کد برای گرفتن کارت بازرگانی، باز کردن حساب در بانک، شرکت در مناقصه ها و مزایده های خصوصی و دولتی، بستن قرار داد با شرکت های دولتی و حتی نوشتن و صادر کردن فاکتور الزامی است.

خذ کد اقتصادی 
اخذ کد اقتصادی 

آشنایی با سهام و جزییات آن




نقل و انتقال سهام 
سهم چیست؟

به قسمتی از سرمایه شرکت که متعلق به سهامدار است و میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحب سهم در شرکت سهامی را تعیین می‌کند، سهم گفته می‌شود.

–       شرکت‌های سهامی عام: ۲۰% از مجموع سهام با توافق مؤسسین برای خود ایشان معین می‌شود. مازاد سرمایه همراه با اعلام تعداد سهامی که اشخاص حق خرید آن را دارند، در طرح اعلامیه پذیره نویسی قید و برای اطلاع عموم آگهی می‌گردد.

–       شرکت‌های سهامی خاص: تعداد سهام هریک از سهامداران با توافق مؤسسین مشخص می‌شود.

 

نقل و انتقال سهام 

سهام با نام

در صورت با نام بودن سهام در شرکت‌های سهامی، نام و مشخصات دارنده سهم بر روی ورقه سهام قید می‌گردد. نقل و انتقال سهام در شرکتهای سهامی طبق ماده۴۰ قانون تجارت باید در دفتر ثبت سهام شرکت به ثبت برسد و انتقال دهنده یا وکیل یا نماینده قانونی او باید انتقال را در دفتر مزبور امضاء کند. دارندگان سهام با نام در شرکت‌های سهامی عام حتی بدون موافقت مدیران شرکت می‌توانند سهام خود را به دیگران واگذار نمایند، ولی در شرکت‌های سهامی خاص ممکن است نقل و انتقال سهام تابع شرایط خاص مندرج در اساسنامه و یا اجازه هیئت مدیره باشد.

سهام بی نام

در این صورت بی‌نام بودن سهام در شرکت‌های سهامی، نام و مشخصات دارنده سهم بر روی ورقه سهم درج نمی‌شود و سهم بی‌نام به صورت سند در وجه حامل تنظیم و مالک، دارنده آن شناخته می‌شود، مگر خلاف آن ثابت گردد. برای نقل و انتقال سهام بی‌نام نیازی به ثبت آن توسط صاحب سهم یا وکیل او در دفاتر شرکت نیست.

قانون حاکم بر این گونه سهام در صورت مفقود شدن:

موارد ۳۲۰ تا ۳۳۴ قانون تجارت (اسناد در وجه حامل است) که بالای ماده۳۲۰ قانون مزبور مقرر می‌دارد: دارنده هر سند در وجه حامل مالک و برای مطالبه وجه آن محقق محسوب می‌گردد مگردر صورت ثبوت خلاف، در صورت گم شدن اوراق سهام بی‌نام، ذینفع باید از طریق اقامه دعوی در دادگاه، بطلان سند مربوط به سهم بی‌نام را درخواست نماید و اقدامات تأمینی و پیشگیرانه جهت عدم پرداخت امتیاز سهم مزبور را به اشخاص ثالث درخواست کند. دادگاه با توجه به اسناد و مدارک و اوضاع و احوال، چنانچه ادعای ذینفع یا مدعی را مقرون به صحت تشخیص بدهد اجازه اعلان از طریق جراید به دارنده سهم بی نام مجهول را صادر می نماید، پس از اعلان سه دفعه در روزنامه رسمی و گذشت سه سال، چنانچه ابراز کننده سهم محکوم و یا اصولا سندی به دادگاه ابراز نشود، دادگاه حکم بر بطلان سهام بی نام صادر و ذینفع حق درخواست سهم بی نام جدید (المثنی) را از شرکت خواهد داشت.

نقل و انتقال سهام 

نحوه تشخیص سهامداران بی نام:

دارندگان سهام بی نام در مجامع عمومی باید مورد تشخیص قرار گرفته، هویت آنها احراز گردد، تا هم از مزایای سود سهام بهره‌مند شوند و هم اسامی و مشخصاتشان به حوزه‌های مالیاتی مربوطه همراه با اظهارنامه مالیاتی شرکت ارائه شود. سهامداران بی‌نام قبل از تشکیل مجمع باید به شرکت مراجعه و ورقه حضور در مجمع را دریافت نمایند و در روز مجمع مشخصات کامل خود را همراه با نشانی و تعداد سهام و تعداد رأی در ورقه حضور و غیابی که جهت تشخیص هویت سهامداران و تعیین حدنصاب قانونی جهت تشکیل مجمع ترتیب داده می شود.، ثبت کنند. سهامدارانی که به طریق فوق جزء سهامداران شرکت محسوب می‌شوند، ورقه سهم متعلق به آن‌ها محسوب و از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد، مگر این که با پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام به مأخذ ۱۰% ارزش اسمی سهام و اخذ مفاصا حساب مالیاتی حقوق سهام خود را به شخص دیگری منتقل و نامبرده را به عنوان سهامدار جدید به شرکت معرفی نمایند که در این صورت باید نقل و انتقال در دفاتر سهام شرکت ثبت شود.

سهام ممتاز:

این امکان برای مؤسسین وجود داردکه برای خود و یا اشخاص ثالث با توجه به تخصّص، اعتبار و موقعیت آنان، سهام ممتاز یا ویژه‌ای را در نظر بگیرند. برای مثال اگر مؤسسین سهام شرکت را مجموعاً به ۳۰۰۰ سهم تقسیم و مقرر نموده باشند، می‌توانند بر حسب صلاحدید اعلام و مقرر کنند که سه عضو از ۵ عضو هیئت مدیره شرکت از دارندگان سهام از شماره ۱ تا ۷۰۰ انتخاب شوند یا از حق رأی بیشتری استفاده کنند و یا سود سهام بیشتری را نصیب خود سازند و یا مواردی از این قبیل.

نقل و انتقال سهام