از صفر تا صد ثبت یک برند موفق و تضمینی با تمام جزئیات :
برند چیست ؟
انجمن بازاریابی آمریکا یک برند را به این صورت تعریف می کند: یک برند میتواند شامل و در برگیرنده نام تجاری، اصطلاح، علامت و نشان یا طرح یا ترکیبی از این مسائل می باشد که برای شناسایی کالاها و خدمات فروشنده یا گروهی از فروشندگان و متمایز کردن این کالاها یا خدمات رقبا استفاده می شود. برند می تواند نماد و نشان موارد سخت تری هم باشد به طور مثال: فرهنگ استفاده از محصول، ماهیت و هویت محصول، شخصیت افرادی که از محصول یک برند بهره می برند , … در کشورمان و در زبان فارسی واژه برند معمولا برای کالا و محصولی با ارزش اجتماعی بالا استفاده می شود. و برای ساخت یک برند قوی باید به نوعی برند سازی را برای آن انجام شود.
انواع ثبت کردن برند
به طور کلی ثبت برند های تجاری را می توان به دو دسته:
- ثبت برند در ایران
- ثبت برند بین المللی (مادرید)
تقسیم کرد.
مدارک مورد نیاز ثبت یک برند:
برند ها به سه صورت :
- حقیقی
- حقوقی
- ثبت مادرید ثبت می شوند که هر روش نیازمند مدارک خاصی می باشد.
طبقه بندی ثبت نام یک برند
طبقه بندی ثبت برند به این گونه می باشد که هر برند در طبقه خودش ثبت می گردد که در مجموع این طبقات در نه فصل و ۴۵ طبقه دسته بندی می شود.
ثبت بین المللی برند (ثبت مادرید)
به منظور ساده سازی روند ثبت جهانی برند و تحصیل حقوق ناشی از آن تعدادی از کشورهای عضوکنوانسیون پاریس اتحادیه بین المللی را جهت حمایت از مالکیت صنعتی در راستای کنوانسیون قید شده بوجود آمده و درآن سیستم مادرید را به صورت دستورالعمل ثبت بین المللی علامت تجاری مصوب شده است.
مراحل ثبت یک برند
برای تولید و پخش هرگونه کالا و خدمت باید از یک نام و یا علامت خاص استفاده نمود ، نشان بهتر این نام و نشان کالا و خدمت شما می باشد که به اعتبار شما در بازار کسب و کار هویت می دهد، به همین دلیل برای قانونی بودن به کاربردن یک برند خاص باید آن برند را در اداره مالکیت معنوی با مراحلی ثبت کرد تا بتوان از مالکیت حقیقی یا حقوقی آن استفاده نمود .که ثبت برند دارای روند های قانونی می باشد.
مزایا ثبت کردن یک برند :
محاسن استراتژیک علامت تجاری و مزایای ثبت برند برای شما آن است که تمام کسانی که با شما مواجه می شوند حتی اگر تجارتی با شما انجام ندهند یا نداده باشند ، درباره کسب و کار شما تصویر خاصی را در ذهن خود بوجود آورنده اند. اسم تجاری، آن چه شما بوسیله آن شناخته می شوید، هر بنگاهی به واسطه ویژگی خاصی شناسایی می شود.
ویژگی های یک برند موفق
اولین مسئله در بوجود آوردن یک برند موفق ، ایجاد تفاوت و تمایز می باشد. بهترین روش برای ایجاد یک برند نیرومند، ایجاد درکی از مفهوم تفاوت می باشد. بزرگترین گام در روند تبدیل شدن به یک برند مشهور و نه صرفاً یک نام مشهور، آن می باشد که برند هم متفاوت دیده شود و هم بهتر از رقبا عمل نماید.
دوم اینکه سهم خود را مطالبه کنید و مدعی آنی باشید. داشتن رابطه نیرومند با مشتریان، برندهای نیرومند را قدرت مند تر می کند ولی شرکت ها همچنان دوست دارند تا تمام تمرکز خود را بر کسب سهمی از جیب مشتری قرار دهند تا کسب سهمی از قلب و احساس مشتری.این فلسفه امکان دارد موجب فروش در کوتاه مدت شود ولی موجب ایجاد روابط بلند مدت نمی گردد.