sabtefarda

ثبت شرکت

sabtefarda

ثبت شرکت

شرایط و چگونگی معافیت مالیاتی در مناطق آزاد


ثبت شرکت در مناطق آزاد 

ثبت شرکت در مناطق آزاد 

ثبت شرکت 

ثبت شرکت 

ثبت شرکت 

بنا به قوانین موجود مالیاتی و دارائی در جمهوری اسلامی ایران که در سال ٧٢ مصوب شده و مطابق با ماده ای که این چنین بیان شده است:

که هر گونه فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد از تاریخ دریافت مجوز فعالیت به مدت ١۵سال از پرداخت هر گونه مالیات بردرآمد و دارایی معاف می باشند و نیازی به پرداخت نمی باشد.

 

و ماده که شرح داده شده ماده ١٣ این قانون می باشد و این ماده تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی را در برمی گیرد.

با توجه به این مورد بیشتر اشخاص حقیقی و حقوقی بر این سعی می باشند که یک شعبه و یا اقامتگاهی را در یکی از مناطق آزاد احداث کنند تا از این شرایط استفاده کنند.

البته لازم به ذکر است که این شرکت ها تمامی فعالیت های اصلی خود را در خارج از منطقه ای در تهران و یا خارج از کشور انجام می دهند.

و فقط از انجام این کار هدف معافیت مالیاتی و استفاده از این ماده می باشد و تمامی درآمد حاصله را به این شعبه ربط می دهند.

البته لازم به ذکر است بسیاری از شرکت های بزرگ خارجی نیز همین کار را انجام می دهند.

و دفتر و پایگاه اصلی خود را در منطقه آزاد معرفی می کنند، اما در حال فعالیت و فروش محصول خود در نقاط دیگر و تهران می باشند.

از طریق تبلیغات در منابع مختلف و صدا سیما و انواع رسانه ها دست به این کار می زنند.

ثبت شرکت در مناطق آزاد 

ثبت شرکت در مناطق آزاد 

ثبت شرکت در مناطق آزاد 

ثبت شرکت 

ثبت شرکت 

ثبت شرکت 

با توجه به اتفاقاتی که قابل پیش بینی می شود در صورتیکه هر یک از اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام به انجام چنین فعالیتی بنمایند، یعنی کار اصلی را در جای دیگر یا در خارج از کشور انجام دهند و فقط شعبه کوچکی برای معافیت از مالیات احداث می کنند.

با توجه به تحقیقات کارشناسان و اینکه معافیت فقط شامل آن بخشی می شود که با وسایل موجود در منطقه تولید شود و غیر از آن منطقه تعلق نمی گیرد.

در صورتیکه با شعبه دیگری در تماس باشد و یا محصول در خارج از ایران تولید شود و توسط دو طرف کار شود باید طبق محاسبه و دارایی موجود مالیات معاف شود.

 ثبت شرکت در مناطق آزاد 

ثبت شرکت در مناطق آزاد 

ثبت شرکت در مناطق آزاد 

ثبت شرکت 

ثبت شرکت 

ثبت شرکت 

جهت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید تلفن : 43933-021 
ارسال عدد 6 به 1000727 در کمتر از 10 دقیقه با شما تماس میگیریم 
موسسه حقوقی فردا 

ثبت شرکت خارجی در ایران


ثبت شعبه یا نمایندگی خارجی

به شرکت های خارجی که، شرکت های ایرانی بتوانند در کشور آن ها مجوز ثبت بگیرند، اجازه ثبت شرکت

داده می شود.

 

قانون های موجود برای ثبت شرکت های خارجی در ایران :

-بعد از فروش کالا ارائه مناسب خدمات

-قرداد های بسته شده بین مشتری و شرکت ها باید اجرا شود

-باید با شرکت ها فنی مهندسی ایران برای فعالیت در یک کشور دیگر همکاری شود

-کمک به ازدیاد صادرات غیر نفتی ایران

-عرضه علوم فنی و فناوری و انجام خدمات فنی مهندسی

-ایجاد زمینه و تدارکات لازم برای سرمایه گذاری کشور های خارجی

-فعالیت های حمل و نقل و بانکی و انواع فعالیت ها با دریافت مجوز از موسسه های که وظیفه آن ها دادن این مجوز ها می باشد.

نکته قابل توجه ای که در زمینه وجود دارد این است که، شرکت هایی که قصد سرمایه گذاری و دریافت مجوز در ایران را دارند، باید در خواست خود را به صورت کتبی به اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تحویل دهند.

همچنین باید تمامی مدارک را با ترجمه فارسی به سازمان های مربوطه ارسال کنند.

 ثبت شعبه یا نمایندگی خارجی
ثبت شعبه یا نمایندگی خارجی

ثبت شرکت و اقامت در کشور های خارجی :

با ثبت شرکت در خارج از کشور به راحتی می توانید برای خود و خانواده اقامت بگیرید.

و نیازی به سرمایه گذاری کلان و مدت زمان طولانی و ریسک بالا نیز نمی باشد.

در مدت زمان بسیار کم و با هزینه کمتر می توانید شرکتی در کشور دیگر ثبت کرده و اقامت بگیرید.

با انجام این کار یعنی ثبت شرکت در خارج از کشور شما می توانید فعالیت بین المللی انجام دهید.

و با ثبت این شرکت جابجایی پول و واردات و صادرات کالا انجام دهید.

این عمل بسیار کم دردسر صورت پذیر است.

ثبت شعبه یا نمایندگی خارجی
ثبت شعبه یا نمایندگی خارجی

جهت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید تلفن : 43933-021 
ارسال عدد 6 به 1000727 در کمتر از 10 دقیقه با شما تماس میگیریم 
موسسه حقوقی فردا 

طرح اصلاحی آئین‌نامه ثبت شرکتها مصوب1340


ثبت شرکت 

ثبت شرکت 

 

مدیرعامل محترم روزنامه رسمی کشور

 به پیوست تصویرنامه شماره 5937/1 ـ 22/6/1386 معاونت محترم قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به همراه یک نسخه اصلاحیه طرح اصلاحی آیین‌نامه ثبت شرکتها مصوب 1340 حاوی 10 ماده و 3 تبصره که در تاریخ 24/2/1386 به تأیید و تصویب ریاست محترم قوه قضاییه نیز قرار می گیرد تا ، جهت درج در روزنامه رسمی کشور ارسال می‌گردد.

شماره5937/1                                                          22/2/1386

حضرت آیت‌الله هاشمی شاهرودی دامت‌برکاته

ریاست معظم قوه قضائیه

 احتراماً به استحضار عالی می‌رساند در پی تأکیدات مقام معظم رهبری جهت اجرای دقیق و همه‌جانبه اصل 44 قانون اساسی، از جمله حوزه‌های فعالیت این سازمان که می‌تواند در راستای اوامر مقام معظم رهبری، نقش برجسته ایفاء نماید، اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی که از جنبه ثبت شرکتها نقش مهمی در هویت بخشی حقوقی به نهادهای اقتصادی و بالمآل ایجاد امنیت اقتصادی و جذب و پایدار ساختن سرمایه‌های سرگردان و از حیث مالکیت صنعتی نیز به لحاظ تأثیر شگرف مقولات مالکیت فکری همچون اقتصادی کردن اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری، حمایت حقوقی از تجار و بازرگانان صاحب علائم تجاری، حمایت از نشانه‌های جغرافیایی کالا و تأثیر مستقیم آن برافزایش صادرات کالاهای غیرنفتی، تسهیل رقابت تجار ایرانی در بازارهای بین‌المللی و همچنین مفاهیم بکری نظیر منابع ژنتیک، فولکلور و دانش سنتی بر شناسایی و بهره‌برداری از منابع خدادادی و مواهب طبیعی و نیروهای انسانی خلاق و فکور و اثرگذاری مستقیم انکارناپذیر آن بر شناسایی و ایجاد منابع جدید جذب سرمایه و تحویل در حوزه‌های اقتصادی مورد شناسایی و اخیراً مورد توجه ویژه این سازمان قرار گرفته است لیکن در بررسی‌های کارشناسی به نظر رسید که حفظ تشکیلات فعلی اداره کل مزبور با واقعیات اجرایی همخوانی نداشته و جهت سرعت بخشیدن به اجرای منویات مقام معظم رهبری ضرورت دارد تا با تقسیم و تبدیل اداره کل فعلی به 2 اداره کل بتوان بالاخص در حوزه مالکیت صنعتی و نقش و جایگاه ویژه مالکیت معنوی در ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌های خارجی، اقدامات جدید و قابل توجهی را سامان بخشید. لذا متعاقب پیگیری‌های این سازمان جهت انتزاع اداره مالکیت صنعتی از اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به موجب نامه شماره 194000/624 مورخ 29/11/1385 موافقت خود را با تشکیل 2 اداره کل ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری و اداره کل مالکیت صنعتی اعلام  داشته که بدین لحاظ طرح اصلاحی آئین‌نامه ثبت شرکتها مصوب 1340 وزارت دادگستری جهت اجرای تشکیلات جدید نیازمند اصلاح می‌باشد. لذا پیش‌نویس اصلاحیه طرح مذکور تقدیم تا در صورت تصویب از تاریخ ابلاغ، موجبات تبدیل اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی به 2 اداره کل فوق‌الذکر فراهم آید.

ثبت شرکت 

ثبت شرکت 

ثبت شرکت 

معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ـ حسینعلی امیری

اصلاحیه طرح اصلاحی آئین‌نامه ثبت شرکتها مصوب1340

نظر به قانون اجازه الحاق دولت ایران به اتحادیه عمومی بین‌المللی معروف به پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی و تجارتی و کشاورزی مصوب 10 اسفند 1337 و قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به اصلاحات به عمل آمده در کنوانسیون مزبور مصوب 17 آبان 1377، ماده9 قانون راجع به ثبت شرکتها مصوب خرداد 1310، مواد 23 و 45 قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب تیرماه 1310، مواد 11، 16 ، 17 ،582 و 585 قانون تجارت مصوب اردیبهشت ماه 1311، آئین‌نامه ثبت تشکیلات و مؤسسات غیرتجاری مصوب 1337 با اصلاحیه‌های بعدی، قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکتهای خارجی مصوب 1376 و آئین‌نامه اجرایی آن مصوب 1378 هیئت وزیران، قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری‌های خارجی مصوب اسفند1380 و آئین‌نامه اجرایی آن مصوب 1381 هیئت وزیران، قانون حمایت از نشانه‌های جغرافیایی مصوب بهمن 1383 و آئین‌نامه موضوع ماده 16 قانون حمایت از نشانه‌های جغرافیایی مصوب 1384 رئیس قوه قضائیه و با توجه به ابلاغیه شماره 194000/624 ـ 29/11/1385 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موضوع تشکیلات تفصیلی اداره کل مالکیت صنعتی، مقرر می‌دارد:

 ماده1ـ اداره کل ثبت شرکتهای و مالکیت صنعتی وابسته به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از تاریخ ابلاغ این مصوبه، به 2 « اداره کل ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری» و « اداره کل مالکیت صنعتی» تبدیل می‌گردد.

 ماده2ـ اداره کل ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری دارای وظایف زیر خواهدبود:

 الف ـ ثبت شرکتهای تجارتی و مؤسسات غیرتجارتی ایرانی حوزه تهران و تغییرات بعدی آن.

 ب ـ ثبت دفتر تجارتی و تغییرات بعدی آن.

ج ـ پلمپ دفاتر تجارتی و غیرتجارتی حوزه تهران.

 د ـ ثبت شعبه یا نمایندگی شرکتهای خارجی در ایران و تغییرات بعدی آن.

هـ ـ ثبت موسسات خارجی در ایران

 وـ تعیین نام شرکتهای خارجی و مؤسسات غیرتجارتی در شرف ثبت سراسر کشور.

ماده3ـ اداره کل مالکیت صنعتی نیز دارای وظایف زیر خواهد بود:

الف ـ ثبت علائم تجارتی، نشانه‌های جغرافیایی، اختراعات، نام تجاری، طرح‌ها و اشکال و مدل‌های صنعتی و نمونه‌های اشیاء مصرفی و دیگر مصادیق مالکیت صنعتی که نیازمند ثبت می‌باشد و ثبت تغییرات بعدی آن‌ها.

 ب ـ اجرای معاهدات و کنوانسیون‌های مرتبط با موضوعات مندرج در بند فوق که دولت جمهوری اسلامی ایران آنها را پذیرفته و به آنها ملحق شده و یا خواهدشد.

ماده4ـ ادارات کل مزبور حسب مورد برای اجرای مواد 6 و 7 قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب اول تیرماه 1310 و همچنین رسیدگی به تقاضاهای ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری، عنوان شعبه مخصوص دادگاه عمومی تهران را داشته و نسبت به قبول یا رد اظهارنامه‌های مرتبط با موضوعات مندرج در مواد 2 و 3 این آئین‌نامه اتخاذ تصمیم خواهدنمود.

ماده5 ـ مدیران ادارات کل مزبور، می‌توانند تمام یا بخشی از اختیارات خود را به معاونین و رؤسای ادارات تابعه تفویض نمایند.

 تبصره ـ گواهی نامه ثبت اختراع را صرفاً مدیرکل مالکیت صنعتی امضاء می‌نماید.

 ماده6 ـ اداره کل مالکیت صنعتی علاوه بر انجام وظایف قانونی محوله، موظف است در موضوع حمایت مالکیت صنعتی، با در نظر گرفتن احتیاجات و مقتضیات اوضاع اقتصادی و تعهدات بین‌المللی کشور، پیشنهادهای لازم و قانونی مرتبط را به کمک کارگروه مشورتی تهیه و به رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارائه نماید.

 ماده7 ـ کارگروه مشورتی با حضور نمایندگان اداره حقوقی قوه قضائیه و وزارتخانه‌های دادگستری، امور خارجه، جهاد کشاورزی، بازرگانی، صنایع و معادن، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، به دعوت و ریاست مدیرکل مالکیت صنعتی در محل اداره کل مزبور تشکیل می‌شود.

 تبصره1ـ به تشخیص کارگروه، می‌توان از نمایندگان سایر وزارتخانه‌ها، مؤسسات، سازمان‌های غیردولتی (N.G.O) کارشناسان و اشخاص مطلع برای شرکت در جلسات دعوت نمود ولی اتخاذ تصمیم نهایی در هر موضوع با اعضاء ثابت کارگروه مشورتی خواهدبود.

 تبصره2ـ در صورتی که بررسی‌های کارشناسی و پیشنهادهای لازم و قانونی کارگروه مزبور مستلزم پرداخت حق‌الزحمه باشد پس از تأیید معاونت امور اسناد سازمان از محل اعتبارات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تأمین و پرداخت خواهدشد.

 ماده8 ـ اداره کل مالکیت صنعتی دارای نشریه رسمی مرتبی خواهدبود که ضمن اطلاع‌رسانی مناسب درحوزه مالکیت معنوی، مشخصات اختراعات و نمونه‌های اشیاء مصرفی، طرح‌ها و اشکال و مدل‌های صنعتی، علائم تجاری و خدماتی، نشانه‌های جغرافیایی و سایر مصادیق مالکیت صنعتی ثبت شده و اسامی دارندگان گواهی‌نامه‌های مربوطه در آن منعکس خواهدشد.

 ماده9ـ اداره کل ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری در تهران و واحدهای ثبت شرکتها در ادارات کل ثبت اسناد و املاک استانها، در ثبت شرکتنامه، قائم مقام دفاتر اسناد رسمی می‌باشند.

 ماده10ـ وظایف اداره کل ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری به استثناء بندهای « د» « هـ » « و» ماده2 این آئین‌نامه، در کلیه واحدهای ثبتی خارج از حوزه تهران، توسط متصدی مخصوصی که از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تعیین می‌شود، انجام خواهدشد.

  این آئین‌نامه مشتمل بر 10 ماده و 3 تبصره به پیشنهاد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در تاریخ . . .  به تأیید و تصویب رئیس قوه قضائیه رسیده است.

ثبت شرکت 

ثبت شرکت 

ثبت شرکت 

جهت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید تلفن : 43933-021 
ارسال عدد 6 به 1000727 در کمتر از 10 دقیقه با شما تماس میگیریم 
موسسه حقوقی فردا 


قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی در ثبت شرکتها



ثبت شعبه یا نمایندگی خارجی

 

قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی در ثبت شرکت فوق مشتمل بر بیست و پنج ماده و یازده تبصره در جلسه علنی یکشنبه مورخ نوزدهم اسفند ماه یکهزارو سیصدو هشتاد مجلس شورای اسلامی تصویب و صدور مواد (1) و (2) , بندهای (ج) و (د) ماده (2) , بند (ب) ماده (3) و تبصره (2) ماده (17) درجلسه روز شنبه مورخ 4/3/1381 به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است.

فصل اول – تعاریف

ماده 1- اصطلاحات و عبارات بکار برده شده دراین قانون دارای معانی زیر می باشد:‌

قانون – قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی

سرمایه گذار خارجی – اشخاص حقیقی یا حقوقی غیر ایرانی و یا ایرانی با استفاده از سرمایه با منشاء خارجی که مجوزسرمایه گذاری موضوع ماده (6) را اخذ نموده باشند.

سرمایه خارجی - انواع سرمایه اعم از نقدی که توسط سرمایه گذار خارجی به هنگام ثبت شرکت به کشور وارد می شود و شامل موارد زیر می گردد:

الف – وجوه نقدی که به صورت ارز قابل تبدیل , از طریق نظام بانکی یا دیگر طرق انتقال وجوه که مورد تائید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باشد , به کشور وارد می شود.

ب – ماشین آلات و تجهیزات

ج- ابزار و قطعات یدکی , قطعات منفصله و مواد اولیه , افزودنی و کمکی

د- حق اختراع , دانش فنی , اسامی و علائم تجاری و خدمات تخصصی

ه- سود سهام قابل انتقال سرمایه گذار خارجی

و- سایر موارد مجاز با تصویب هیات دولت

سرمایه گذاری خارجی – به کارگیری سرمایه خارجی در یک بنگاه اقتصادی جدید یا موجود پس از اخذ مجوز سرمایه گذاری

مجوز سرمایه گذاری – مجوزی که بر طبق ماده (6) این قانون برای هر مورد سرمایه گذاری خارجی صادر می شود.

سازمان – سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران موضوع ماده (5) قانون تشکیل وزارت امور اقتصادی و دارایی مصوب 24/4/1353

هیات – هیات سرمایه گذای خارجی موضوع ماده (6) این قانون

فصل دوم – شرایط عمومی پذیرش سرمایه خارجی

ماده 2- پذیرش سرمایه گذاری خارجی در زمان ثبت شرکت براساس این قانون و با رعایت سایر قوانین و مقررات جاری کشور می بایست به منظور عمران و آبادی و فعالیت تولیدی اعم از صنعتی , معدنی , کشاورزی و خدمات براساس ضوابط صورت پذیرد:

الف – موجب رشد اقتصادی , ارتقاء فن آوری , ارتقاء کیفیت تولیدات , افزایش فرصتهای شغلی و افزایش صادرات شود.

ب – موجب تهدید امنیت ملی و منافع عمومی , تخریب محیط زیست , اخلال در اقتصاد کشورو تضییع تولیدات مبتنی بر سرمایه گذاریهای داخلی نشود.

ج- متضمن اعطای امتیاز توسط دولت سرمایه گذاران خارجی نباشد منظور از امتیاز , حقوق ویژه ای است که سرمایه گذاران خارجی را در موقعیت انحصاری قراردهد.

د- سهم ارزش کالا و خدمات تولیدی حاصل از سرمایه گذاری خارجی موضوع این قانون نسبت به ارزش کالا وخدمات عرضه شده در بازار داخلی در زمان صدور مجوز , در هر بخش اقتصادی از بیست و پنج درصد (25%) و در هر رشته , از سی و پنج درصد (35%) بیشتر نخواهد بود. تعیین رشته ها و میزان سرمایه گذاری در هریک از آنها طبق آئین نامه ای خواهد بود که به تصویب هیات وزیران برسد.

سرمایه گذاری خارجی جهت تولید کالا و خدمات برای صدور به خارجی از کشور به جز نفت خام از این نسبت ها معاف است.

ثبت شعبه یا نمایندگی خارجی
ثبت شعبه یا نمایندگی خارجی

تبصره – قانون مربوط به تملک اموال غیر منقول اتباع خارجی مصوب 16/3/1310 کماکان به قوت خود باقی می باشد. تملک هر نوع زمین به هر میزان به نام سرمایه گذارخارجی در چارچوب این قانون مجاز نمی باشد.

ماده 3- سرمایه گذاری های خارجی که براساس مفاد این قانون پذیرفته می شود از تسهیلات و حمایت های این قانون برخوردارند. این سرمایه گذاری ها به دو طریق زیر قابل پذیرش هستند:

الف – سرمایه گذاری خارجی در کلیه بخش ها درچارچوب روشهای (مشارکت مدنی) , ( بیع متقابل ) و ( ساخت , بهره برداری و واگذاری ) که برگشت سرماهی و منافع حاصله صرفا از عملکرد اقتصادی طرح مورد سرمایه گذاری ناشی شود و متکی به تضمین دولت یا بانکها و یا شرکتهای دولتی نباشد.

تبصره –مادام که سرمایه خارجی موضوع روشهای ( ساخت , بهره برداری و واگذاری ) مندرج در بند (ب) این ماده و سود مترتب برآن مستهلک نشده است , اعمال حق مالکانه نسبت به سهم سرمایه باقی مانده در بنگاه اقتصادی سرمایه پذیر توسط سرمایه گذار خارجی مجاز می باشد.

ماده 4- سرمایه گذاری دولت یا دولتهای خارجی در جمهوری اسلامی ایران حسب مورد منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی می باشد. سرمایه گذاری های شرکتهای دولتی خارجی , خصوصی تلقی می گردد.

فصل سوم – مراجع ذیصلاح

ماده 5- سازمان , تنها نهاد رسمی تشویق سرمایه گذاری های خارجی در کشور و رسیدگی به کلیه امور مربوط به سرمایه گذاری های خارجی می باشد و درخواست های سرمایه گذاران خارجی درخصوص امور مربوط از جمله پذیرش , ورود , به کارگیری و خروج سرمایه می باید به آن سازمان تسلیم گردد.

ماده 6- به منظور رسیدگی و اخذ تصمیم درخصوص درخواست های موضوع ماده (5) م هیاتی با نام هیات سرمایه گذاری خارجی به ریاست معاون وزیر امور اقتصادی و دارائی به عنوان رئیس کل سازمان و مرکب از معاون وزیر امور خارجی , معاون رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور , معاون رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و حسب مورد , معاونین وزارتخانه های ذیربط تشکیل می گردد.

در ارتباط با درخواست پذیرش , مجوز سرمایه گذاری پس از تصویب هیات با تایید و امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی صادر می گردد.

به هنگام پذیرش سرمایه گذاری خارجی , هیات موظف به رعایت ضوابط مندرج در ماده (2) این قانون می باشد.

تبصره – سازمان مکلف است درخواست های سرمایه گذاری را پس از بررسی مقدماتی حداکثر ظرف پانزده روز از تاریخ دریافت آنها همراه با نظر خود در هیات مطرح نماید. هیات موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ مطرح شدن درخواست های مذکور به موضوع رسیدگی و تصمیم نهایی خود را کتبا اعلام نماید.

ماده 7- به منظور تسهیل و تسریع امور مربوط به پذیرش و فعالیت سرمایه گذاری خارجی درکشور , کلیه دستگاههای ذی ربط از جمله وزارت اموراقتصادی و دارایی , وزارت امور خارجه , وزارت بازرگانی , وزارت کار و امور اجتماعی , بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران , گمرک جمهوری اسلامی ایران , اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی و سازمان حفاظت محیط زیست مکلفند نسبت به معرفی نماینده تام الاختیار با امضای بالاترین مقام دستگاه به سازمان اقدام نمایند.

نمایندگان معرفی شده به عنوان ربط و هماهنگ کننده کلیه امور مربوطه در آن دستگاه یا سازمان شناخته می شوند.

فصل چهارم – تضمین و انتقال سرمایه خارجی

ماده 8-سرمایه گذاری های خارجی مشمول این قانون از کلیه حقوق , حمایتها و تسهیلاتی که برای سرمایه گذاری های داخلی موجود است به طور یکسان برخوردار می باشند.

ماده 9- سرمایه گذاری خارجی مورد سلب مالکیت و ملی شدن قرار نخواهد گرفت مگر برای منافع عمومی , به موجب فرآیند قانونی , به روش غیر تبعیض آمیز و در مقابل پرداخت مناسب غرامت به ماخذ ارزش واقعی آن سرمایه گذاری بلافاصله از سلب مالکیت

تبصره 1- تقاضای جبران خسارت وارده باید حداکثر در مدت یک سال پس از سلب مالکیت یا ملی شدن به هیات تسلیم شود.

تبصره 2- اختلاف ناشی از سلب مالیکت یا ملی شدن براساس ماده (19) این قانون حل و فصل خواهد شد.

ماده 10- واگذاری تمام یا بخشی از سرمایه خارجی به سرمایه گذار داخلی و یا با موافقت هیات و تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی به سرمایه گذار خارجی دیگر مجاز می باشد. درصورت انتقال به سرمایه گذار خارجی دیگر انتقال گیرنده که باید حداقل دارای شرایط سرمایه گذار اولیه باشد , از نظر مقررات این قانون جایگزین و یا شریک سرمایه گذار قبلی خود بود.

فصل پنجم – مقررات پذیرش , ورود و خروج سرمایه خارجی

ماده 11- سرمایه خارجی می تواند به یک یا ترکیبی از صور زیر به کشور وارد و تحت پوشش این قانون قرار گیرد:

الف – وجوه نقدی که به ریال تبدیل می شود.

ب- وجوه نقدی که به ریال تبدیل نمی شود و مستقیما برای خریدها و سفارشات مربوطه به سرمایه گذاری خارجی مورد استفاده قرار گیرد.

ج- اقلام غیر نقدی پس از طی مراحل ارزیابی توسط مراجع ذی صلاح.

تبصره – ترتیبات مربوط به نحوه ارزیابی و ثبت سرمایه خارجی در آئین نامه اجرائی این قانون تعیین خواهد شد.

ماده 12- نرخ ارز مورد عمل به هنگام ورود یا خروج سرمایه خارجی و همچنین کلیه انتقالات ارزی و صورت تک نرخی بودن ارز همان نرخ رایج در شبکه رسمی کشور و در غیر اینصورت نرخ آزاد روز به تشخیص بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ملاک خواهد بود.

ماده 13- اصل سرمایه خارجی و منافع آن یا آنچه که از اصل سرمایه در کشور باقی مانده باشد با دادن پیش آگهی سه ماهه به هیات و بعد از انجام کلیه تعهدات پرداخت کسورات قانونی و تصویب هیات و تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی قابل انتقال به خارج خواهد بود.

ماده 14- سود سرمایه گذاری خارجی پس از کسر مالیات و عوارض و اندوخته های قانونی با تصویب هیات و تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی قابل انتقال به خارج است.

ماده 15- پرداخت های مربوط به اقساط اصل تسهیلات مالی سرمایه گذاران خارجی و هزینه های مربوطه , قراردادهای حق اختراع , دانش فنی , کمک های فنی و مهندسی , اسامی و علائم تجاری , مدیریت و قراردادهای مشابه در چارچوب سرمایه گذاری خارجی براساس مصوبات هیات وتایید وزیر امور اقتصادی و دارایئی قابل انتقال به خارجی میباشد.

ماده 16- انتقالات موضوع مواد (13), (14) و ( 15) با رعایت مفاد بند (ب) ماده (3) این قانون قابل اجرا است.

ماده 17- تامین ارز برای انتقالات موضوع مواد (13) , (14) و (15) به روش های زیر میسر است:

الف- خرید ارز از نظام بانکی

ب - از محل ارز حاصل از صدور محصولات تولیدی و یا ارز حاصل از ارائه خدمات بنگاه اقتصادی که سرمایه خارجی در آن به کار گرفته شده است.

ج – صادرات کالاهای مجاز طبق فهرستی که در اجرای این بند به تصویب هیات وزیران با رعایت قوانین و مقررات مربوطه می رسد.

تبصره 1- به کارگیری یک یا ترکیبی از روش های فوق درمجوز سرمایه گذاری درج می گردد.

تبصره 2- در مورد سرمایه گذاری های موضوع بند (ب) ماده (3) چنانچه وضع قوانین یا مصوبات دولت , موجب ممنوعیت یا توقف اجرای موافقتنامه های مالی م پذیرفته شده در چارچوب این قانون شود , زیان حاصل حداکثر تا سقف اقساط سررسید شده توسط دولت تامین و پرداخت می گردد. حدود تعهدات قابل پذیرش , توسط هیات وزیران در چارچوب این قانون به تصویب می رسد.

تبصره 3- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است معدل ارزی وجوه قابل انتقال موضوع بند (الف) این ماده را با موافقت سازمان و تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی تامین و در اختیار سرمایه گذار خارجی قراردهد.

تبصره 4- چنانچه مجوز سرمایه گذاری معطوف به بند (ب) و یا (ج) این ماده گردد , مجوز مذکور به منزله مجوز صادرات تلقی می گردد.

ماده 18- خروج آن بخش از سرمایه خارجی که درچارچوب مجوز سرمایه گذاری به کشور وارد شده اما به کار گرفته نشده باشد, از شمول کلیه قوانین و مقررات ارزی و صادرات و واردات مستثنی می باشد.

فصل ششم – حل و فصل اختلافات

ماده 19- اختلافات بین دولت و سرمایه گذاران خارجی درخصوص سرمایه گذاری های موضوع این قانون چنانچه از طریق مذاکره حل و فصل نگردد در دادگاه های داخلی مورد رسیدگی قرار می گیرد , مگر آن که در قانون موافقتنامه دوجانبه سرمایه گذاری با دولت متبوع سرمایه گذار خارجی , در مورد شیوه دیگری از حل و فصل اختلافات توافق شده باشد

فصل هفتم - مقررات نهایی

ماده 20- دستگاه های اجرایی ذیربط مکلفند درخصوص تعهدات متقابل در چارچوب صدور روادید , اجازه اقامت , صدور پروانه کار و اشتغال حسب مورد برای سرمایه گذاران , مدیران و کارشناسان خارجی برای بخش خصوصی مرتبط با سرمایه گذاری های خارجی مشمول این قانون و بستگان درجه یک آنها براساس درخواست سازمان اقدام نمایند.

تبصره – موارد اختلاف بین سازمان و دستگاههای اجرائی با نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی حل و فصل می شود.

ماده 21- سازمام مکلف است امکان دسترسی همگانی را به کلیه اطلاعات مربوط به سرمایه گذاری و سرمایه گذاران خارجی , فرصت های سرمایه گذاری , شرکای ایرانی موضوع فعالیت و سایر اطلاعات که در اختیار آن سازمان قرار دارد فراهم نماید.

ماده 22- کلیه وزارتخانه ها و شرکتها و سازمانهای دولتی و موسسات عمومی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است مکلفند کلیه اطلاعات مورد نیاز سرمایه گذاری خارجی و گزارش سرمایه گذاری های خارجی انجام شده را در اختیار سازمان قرار دهند تا این سازمان براساس ماده فوق عمل نماید.

ماده 23- وزیر امور اقتصادی و دارایی مکلف است هر شش ماه یک بار گزارش عملکرد این سازمان درخصوص سرمایه گذاری خارجی موضوع این قانون را به کمیسیون های ذیربط مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.

ماده 24 – از تاریخ تصویب این قانون و آئین نامه اجرائی آن , قانون جلب و حمایت سرمایه های خارجی – مصوب 7/9/1334 – و آئین نامه اجرایی آن لغو گردد. سرمایه های خارجی که قبلا براساس قانون مزبور مورد پذیرش قرار گرفته اند تحت شمول این قانون قرار می گیرند. مفاد این قانون توسط قوانین مقررات آتی درصورت لغو یا تغییر می یابد که لغو و یا تغییر این قانون در قوانین و مقررات مذکور تصریح شده باشد.

ماده 25- آئین نامه اجرائی این قانون ظرف مدت دو ماه توسط وزارت امور اقتصادی و دارائی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ثبت شعبه یا نمایندگی خارجی
ثبت شعبه یا نمایندگی خارجی

جهت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید تلفن : 43933-021 
ارسال عدد 6 به 1000727 در کمتر از 10 دقیقه با شما تماس میگیریم 
موسسه حقوقی فردا 


قوانین ثبت‌ شرکت‌ ها و مالکیت‌ های‌ صنعتی‌ و معنوی‌ در مناطق‌ آزاد تجاری‌ ـ صنعت



ثبت شرکت در مناطق آزاد 

ثبت شرکت در مناطق آزاد 

ثبت شرکت 

ثبت شرکت 

ثبت شرکت 

 

فصل‌ اول‌  ـ تعاریف‌

ماده‌ 1 ـ در این‌ تصویبنامه‌ واژه ‌های‌ زیر به‌ جای‌ عبارت‌ های‌ مشروح‌ مربوط‌ به‌ کار می‌روند

1 ـ1 ـ  کشور جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌

2 ـ1 ـ منطقه‌ شامل هر یک‌ از مناطق‌ آزاد تجاری‌  ـ صنعتی‌

3 ـ1 ـ سازمان‌ شامل هر یک‌ از مناطق‌ آزاد تجاری‌  ـ صنعتی‌ است‌ که‌ به‌ موجب‌ قانون‌ تاسیس‌ گشته اند

4 ـ1 ـ قانون‌ مصوب چگونگی‌ اداره‌ مناطق‌ آزاد تجاری‌  ـ صنعتی‌ مصوب‌ 7 6 1372 مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌

5 ـ1 ـ  شورای‌ عالی‌ شورای‌ عالی‌ مناطق‌ آزاد تجاری‌  ـ صنعتی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ .

6 ـ1 ـ  واحد ثبتی‌ مرجع‌ ثبت‌ شرکت ‌ها و مالکیت های‌ صنعتی‌ و معنوی‌ هر یک‌ از سازمان‌ های‌ مناطق‌ آزاد تجاری‌  ـ صنعتی‌.

7 ـ1 ـ  شعبه‌ شرکت‌ یا موسسه‌ شعبه‌ یک‌ شرکت‌ یا موسسه‌ شخص‌ حقوقی‌ است‌ که‌ در منطقه‌ توسط‌ شرکت‌ یا موسسه‌ اصلی‌ که‌ خارج‌ از منطقه‌ ایجادشده‌ تشکیل‌ شده‌ است‌ و اکثریت‌ سهام‌ آن‌ متعلق‌ به‌ شرکت‌ یا موسسه‌ مذکور می‌باشد واین‌ شخص‌ حقوقی‌ تازه‌ تاسیس‌ شرکت‌ یا موسسه‌ فرعی‌ آن‌ محسوب‌ می‌شود.

8 ـ1 ـ ن ماینده‌ یک‌ شرکت‌ یا موسسه ‌، شخص‌ حقوقی‌ یا حقیقی‌ است‌ که‌ آن‌ شرکت‌ یا موسسه‌ به‌ آن‌ اختیارات‌ لازم‌ را داده‌ است‌ و تعهدات‌ آن‌ در سمت‌نمایندگی‌ شرکت‌ یا موسسه ‌، تعهدات‌ شرکت‌ یا موسسه‌ اختیار دهنده‌ محسوب‌ می‌شود.

فصل‌ دوم‌ ـ ایجاد و وظایف‌ واحد ثبتی‌ ( ماده 2 تا3)

ماده‌ 2 ـ  در تعریف سازمان‌ هر منطقه‌ به‌ منظور انجام‌ امورثبتی‌ شرکت‌ ها و مالکیت‌ های‌ صنعتی‌ و معنوی‌ در آن‌ منطقه‌ واحدی‌ را به‌ نام‌ واحد ثبت‌ شرکت‌ها و مالکیت‌ های‌ صنعتی‌ و معنوی‌ تاسیس‌ می‌کند.

ماده‌ 3 ـ وظایف‌ واحد ثبتی‌ عبارتند از:

1 ـ3 ـ ثبت‌ شرکت ‌ها و موسسات‌ غیر تجاری‌ ایرانی‌ و خارجی‌

2 ـ3 ـ ثبت‌ علایم‌ و اسامی‌ تجاری‌ و صنعتی‌

3 ـ3 ـ ثبت‌ اختراعات‌ و اشکال‌ و ترسیمات‌ صنعتی‌

4 ـ3 ـ ثبت‌ دفاتر تجاری‌ بازرگانان‌

5 ـ3 ـ پلمپ‌ دفاتر تجاری‌ و غیر تجاری‌ واقع‌ در حوزه‌ هر منطقه‌

6 ـ3 ـ ثبت‌ بانک‌ها و موسسات‌ اعتباری‌ با رعایت‌ آیین نامه ‌ اجرایی‌ عملیات‌ پولی‌ و بانکی‌ در مناطق‌ آزاد.

7 ـ3 ـ ثبت‌ شرکت‌ های‌ بیمه‌ طبق‌ مقررات‌ حاکم‌ در مناطق‌ آزاد

فصل‌ سوم‌ ـ تشریفات‌ قانونی‌ ثبت‌ شرکت‌ها و مالکیت‌ های‌ صنعتی‌ و معنوی‌ ( ماده 4 تا 18 )

ماده‌ 4 ـ هر شرکت‌ یا موسسه‌ ای‌ که‌ در منطقه‌ ثبت‌ شود و مرکز اصلی‌ آن‌ نیز در همان‌ منطقه‌ باشد شرکت‌ ایرانی‌ و ثبت‌ شده‌ درمنطقه‌ محسوب‌ می‌شود.

تبصره‌ 1 ـ از تاریخ‌ اجرای‌ این‌ تصویبنامه‌ هر شرکت‌ یا موسسه‌ خارجی‌ برای‌ اینکه‌ بتواند به‌ وسیله‌ شعبه‌ یا نمایندگی‌ در منطقه‌ به‌ فعالیت های‌ اقتصادی‌مبادرت‌ نماید باید در کشور متبوع‌ خود مطابق‌ قوانین‌ و مقررات‌ جاری‌ آن‌ کشور  ـ به‌ تصدیق‌ نمایندگی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در آن‌ کشور ـ شرکت‌قانونی‌ محسوب‌ شود و در واحد ثبتی‌ منطقه‌ نیز به‌ ثبت‌ رسیده‌ باشد.

تبصره‌ 2 ـ هر شرکت‌ یا موسسه‌ خارجی‌ که‌ در تاریخ‌ اجرای‌ این‌ تصویبنامه‌ در منطقه‌ به‌ وسیله‌ شعبه‌ یا نمایندگی‌ به‌ فعالیت ‌های‌ اقتصادی‌ اشتغال‌ داشته‌ باشد باید در ظرف‌ سه‌ ماه‌ از تاریخ‌ اجرای‌ این‌ تصویبنامه‌ تقاضای‌ ثبت‌ نماید.

در غیر این‌ صورت‌ شرکت‌ مذکور اعتبار قانونی‌ نداشته‌ و موسس‌ آن‌ در قبال‌ اشخاص‌ ثالث‌ متضامنا مسئول‌ جبران‌ خسارت‌ وارده‌ خواهند بود.

ماده‌ 5 ـ انواع‌ شرکت‌ها و موسسات‌ غیرتجاری‌ مذکور در قانون‌ تجارت‌ و سایر قوانین‌ ایران‌ می‌توانند در واحد ثبتی‌ منطقه‌ به‌ ثبت‌ برسند مشروط‌ برآنکه‌ موضوع‌ فعالیت‌ آنها قانونی‌ باشد. در هر حال‌ تاسیس‌ و فعالیت‌ شرکت ‌ها تحت‌ قوانین‌ موضوعه‌ امکان‌پذیر است‌ .

ماده‌ 6 ـ تمامی‌ اشخاص‌ حقوقی‌ که‌ درمنطقه‌ فعالیت‌ اقتصادی‌ دارند موظفند ظرف‌ سه‌ ماه‌ از تاریخ‌ اعلام‌ واحد ثبتی‌ وضعیت‌ خود را با مفاد این‌ تصویبنامه‌ و دستورالعمل‌ های‌ اجرایی‌ آن‌ تطبیق‌ دهند در غیر این‌ صورت‌ مرجع‌ صالح‌ به‌ تقاضای‌ سازمان‌ از ادامه‌ فعالیت‌ اشخاص‌ مذکور جلوگیری‌خواهد نمود.

دستورالعمل‌ اجرایی‌ این‌ ماده‌ توسط‌ سازمان‌ هر منطقه‌ تهیه‌ و به‌ اجرا گذاشته‌ می‌شود.

تبصره‌ ـ سازمان‌ ثبت‌ اسناد و املاک‌ کشور کلیه‌ سوابق‌ و مدارک‌ مربوط‌ به‌ اشخاص‌ حقوقی‌ که‌ قبل‌ از تاریخ‌ ایجاد واحد ثبتی‌ منطقه‌ در سایر نقاط‌ کشوربه‌ ثبت‌ رسیده‌اند و به‌ موجب‌ اساسنامه‌ مربوط‌ مرکز اصلی‌ (اقامتگاه ) آنها منطقه‌ است‌ و از سازمان‌ مجوز فعالیت‌ دریافت‌ کرده‌اند بنا به‌ تقاضای‌ واحدثبتی‌ برای‌ آن‌ واحد ارسال‌ می‌کند همچنین‌ سازمان‌ ثبت‌ اسناد و املاک‌ کشور به‌ منظور پیشگیری‌ از تعیین‌ نام ‌های‌ مشابه‌ برای‌ شرکت ‌های‌ در حال‌ ثبت‌ با واحدهای‌ ثبتی‌ مناطق‌ همکاری‌ خواهند نمود.

ماده‌ 7 ـ ثبت‌ شرکت‌ و موسسه‌ در منطقه‌ با ارائه‌ مدارک‌ و اسناد زیر به‌ واحد ثبتی‌ منطقه‌ به‌ عمل‌ خواهد آمد

1 ـ اظهارنامه‌ ثبت‌

2 ـ اساسنامه‌ شرکت‌

3 ـ صورت‌ جلسه‌ مجمع‌ عمومی‌ موسسین‌

4 ـ صورت‌ جلسه‌ اولین‌ جلسه‌ هیات‌ مدیره‌

5 ـ گواهی‌ بانکی‌ از یکی‌ از بانک‌های‌ منطقه‌ مبنی‌ بر تودیع‌ حداقل‌ 35% سرمایه‌ نقدی‌

6 ـ مجوز فعالیت‌ در منطقه‌ که‌ توسط‌ سازمان‌ صادر شده‌ باشد .

تبصره‌ 1 ـ در مورد اشخاص‌ حقوقی‌ خارجی‌ تهیه‌ و ارائه‌ اصل‌ اختیار نامه‌ نمایندگی‌ مجوز تاسیس‌ شعبه‌ اشخاص‌ مذکور در ایران‌ که‌ شرایط‌ تنظیم‌ و صدور آنها مطابق‌ قوانین‌ و مقررات‌ کشور متبوع‌ اشخاص‌ حقوقی‌ خارجی‌ به‌ تصدیق‌ نمایندگی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در آن‌ کشور رعایت‌ شده‌ باشد ضرورت‌ دارد همچنین‌ لازم‌ است‌ برای‌ ثبت‌ شعبه‌ یا نمایندگی‌ در ایران‌ اشخاص‌ حقوقی‌ خارجی‌ اظهارنامه‌ ثبت‌ شرکت‌ و رونوشت‌ مصدق‌ سند ثبت‌شرکت‌ در کشور متبوع‌ را به‌ زبان‌ فارسی‌ نیز ضمیمه‌ نمایند.

تبصره‌ 2 ـ کلیه‌ اسناد و مدارک‌ موضوع‌ ماده‌ 8 این‌ تصویبنامه‌ توسط‌ اشخاص‌ حقوقی‌ خارجی‌ باید به‌ صورت‌ رسمی‌ به‌ زبان‌ فارسی‌ نیز تسلیم‌ شود.

تبصره‌ 3 ـ در کلیه‌ موارد پس‌ از دریافت‌ رسید حق ‌الثبت‌ اقدامات‌ مربوط‌ به‌ ثبت‌ و صدور گواهی‌ مربوط‌ صورت‌ خواهد گرفت‌.

ماده‌ 8 ـ اظهارنامه‌ ثبت‌ شعب‌ و نمایندگی ‌های‌ اشخاص‌ حقوقی‌ خارجی‌ علاوه‌ بر قید تاریخ‌ و امضا باید حاوی‌ نکات‌ زیر باشد

ثبت شرکت در مناطق آزاد 

ثبت شرکت در مناطق آزاد 

ثبت شرکت در مناطق آزاد 

ثبت شرکت 

ثبت شرکت 

ثبت شرکت 

1 ـ نام‌ کامل‌ شرکت‌ یا موسسه‌ به‌ زبان‌ فارسی‌ با علایم‌ اختصاری‌ و مشخصات‌ آن‌.

2 ـ نوع‌ شرکت‌ یا موسسه‌ و موضوع‌ فعالیت‌ آن‌.

3 ـ مرکز اصلی‌ و اقامتگاه‌ شرکت‌ یا موسسه‌ در خارج‌ ایران‌.

4 ـ تابعیت‌ شرکت‌ یا موسسه‌.

5 ـ میزان‌ سرمایه‌ شرکت‌ یا موسسه‌.

6 ـ آخرین‌ بیلان‌ مالی‌ شرکت‌ یا موسسه‌.

7 ـ مرجع‌ ثبت‌ شماره‌ محل‌ شهر و کشور و تاریخ‌ ثبت‌ شرکت‌ یا موسسه‌ در خارج‌ ایران‌.

8 ـ فعالیت‌ مورد نظر شرکت‌ یا موسسه‌ جهت‌ اشتغال‌ درمنطقه‌.

9 ـ سایر شعب‌ و نمایندگی‌ های‌ شرکت‌ یا موسسه‌ در ایران‌ و اسامی‌ مدیران‌ هر کدام‌ در صورت‌ تاسیس‌.

10 ـ اقامتگاه‌ شرکت‌ یا موسسه‌ جهت‌ اشتغال‌ در ایران‌ و منطقه‌ و تعیین‌ افراد صلاحیت‌ دار دریافت‌ کننده‌ ابلاغ‌ ها و اخطاریه‌ ها.

11 ـ قبولی‌ مدیر یا مدیران‌ شعب‌ و نمایندگی ‌ها ذیل‌ مجوز تاسیس‌ یا اختیار نامه‌ نمایندگی‌ موضوع‌ تبصره‌ 1 ماده‌ 7 این‌ تصویبنامه‌ .

12 ـ نام‌ و نام‌ خانوادگی ‌، اقامتگاه‌ مدیران‌ یا اداره ‌کنندگان‌ شرکت‌ یا موسسه‌.

تبصره‌ ـ نام‌ و نام‌ خانوادگی ‌، اقامتگاه‌ و تابعیت‌ وکیل‌ همچنین‌ نسخه‌ اصلی‌ یا رونوشت‌ مصدق‌ وکالتنامه‌ درصورتی‌ که‌ اظهارنامه‌ و تقاضای‌ ثبت‌ به‌وسیله‌ وکیل‌ داده‌ شده‌ باشد تسلیم‌ شود.

ماده‌ 9 ـ اشخاص‌ حقوقی‌ پس‌ از ثبت‌ دارای‌ شخصیت‌ حقوقی‌ خواهندبود و بر اساس‌ قوانین‌ ومقررات‌ حاکم‌ در منطقه‌ فعالیت‌ می‌نمایند. واحد ثبتی‌ سازمان‌ موظف‌ است‌ سندی‌ مشعر بر ثبت‌ اشخاص‌ حقوقی‌ یا شعبه‌ نمایندگی‌ آنها که‌ ممهور به‌ مهر واحد ثبتی‌ است‌ به‌ تقاضاکننده‌ ثبت‌ بدهد.

ماده‌ 10 ـ اشخاص‌ حقوقی‌ مکلفند به‌ منظور ثبت‌ هر گونه‌ تغییرات‌ در اساسنامه‌ و ترکیب‌ هیات‌ مدیره‌، بازرسان‌، صاحبان‌ امضای‌ مجاز کاهش‌ یا افزایش‌ سرمایه‌ و انحلال‌ شرکت‌ یا موسسه‌ ظرف‌ یک‌ هفته‌ مراتب‌ را به‌ صورت‌ کتبی‌ به‌ واحد ثبتی‌ منطقه‌ اطلاع‌ دهند. عدم‌ اطلاع‌ به‌ موقع‌ رافع ‌مسئولیت‌ مدیران‌ اشخاص‌ حقوقی‌ مذکور نخواهد بود.

ماده‌ 11 ـ هر ذینفعی‌ می‌تواند ازمندرجات‌ پرونده‌های‌ ثبتی‌ مربوط‌ اطلاع‌ یافته‌ تقاضای‌ دریافت‌ رونوشت‌ مصدق‌ نماید.

ماده‌ 12 ـ واحد ثبتی‌ موظف‌ است‌ مراتب‌ تاسیس‌ شرکت‌ یا موسسه‌ و تغییرات‌ آن‌ را حداکثر ظرف‌ 10 روز از تاریخ‌ ثبت‌ به‌ منظور درج‌ در روزنامه‌ رسمی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ و روزنامه‌ محلی‌ به‌ هزینه‌ متقاضی‌ به‌ آن‌ روزنامه‌ اعلام‌ نماید.

ماده‌ 13 ـ تقاضای‌ ثبت‌ علایم‌ واسامی‌ تجاری‌  ـ صنعتی‌ و ثبت‌ اختراعات‌ و اشکال‌ و ترسیمات‌ صنعتی‌ در منطقه‌ به‌ موجب‌ اظهارنامه‌ صورت‌ می‌گیرد و شرایط‌ ثبت‌ آن‌ در واحد ثبتی‌ طبق‌ دستورالعمل‌ اجرایی‌ مصوب‌ سازمان‌ هر منطقه‌ خواهد بود.

ماده‌ 14 ـ کلیه‌ اشخاص‌ حقیقی‌ ایرانی‌ که‌ طبق‌ قانون‌ تجارت‌ به‌ امور بازرگانی‌ در منطقه‌ مبادرت‌ دارند موظفند نام‌ خود یا مدیران‌ خود را مطابق‌ مقررات این‌ تصویبنامه‌ حداکثر ظرف‌ سه‌ ماه‌ از تاریخ‌ اعلام‌ واحد ثبتی‌ در دفتر ثبت‌ تجارتی‌ واحد ثبتی‌ به‌ ثبت‌ برسانند.

ماده‌ 15 ـ ثبت‌ اسامی‌ اشخاص‌ حقیقی‌ ایرانی‌ و خارجی‌ در دفاتر ثبت‌ با تنظیم‌ و تسلیم‌ سه‌ نسخه‌ اظهارنامه‌ که‌ حداکثر ظرف‌ سه‌ ماه‌ از تاریخ‌ اعلام‌ واحد ثبتی‌ انجام‌ می‌گیرد و حاوی‌ نکات‌ زیر می‌باشد به‌ عمل‌ میاید

1 ـ نام‌ ونام‌ خانوادگی‌ بازرگان‌.

2 ـ تاریخ‌ و محل‌ تولد، شماره‌ شناسنامه‌ و محل‌ صدور شناسنامه‌ بازرگان‌ تصویر اوراق‌ شناسنامه‌ برای‌ اشخاص‌ حقیقی‌ ایرانی‌ و گذرنامه‌ برای‌ اشخاص‌ حقیقی‌ خارجی‌.

3 ـ تابعیت‌ اصلی‌ و فعلی‌ افراد مزبور در صورت‌ تحصیل‌ تابعیت‌ دیگر و تاریخ‌ و چگونگی‌ اخذ تابعیت‌ مزبور.

4 ـ تاریخ‌ ورود به‌ منطقه‌ و شماره‌ و محل‌ صدور پروانه‌ اقامت‌ و محل‌ اقامت‌ اتباع‌ خارجی‌.

5 ـ اقامتگاه‌ قانونی‌ اشخاص‌ حقیقی‌.

6 ـ شماره‌ ثبت‌ منگنه‌ و پلمپ‌ دفاتر تجاری‌ که‌ به‌ موجب‌ بند 5 ماده‌ 3 این‌ تصویبنامه‌ به‌ عمل‌ آمده‌ است‌.

7 ـ رشته‌ فعالیت‌ تجاری‌ داخلی‌ یا خارجی‌ یا هر دو مورد.

8 ـ سایر مشخصات‌ تجارتی‌ بازرگانان‌ از جمله‌ شماره‌ ثبت‌ علایم‌ تجاری‌ کتاب‌ رمز تجارتی‌ وغیره‌.

ماده‌ 16 ـ واحد ثبتی‌ مکلف‌ است‌ پس‌ از ثبت‌ مفاد اظهارنامه‌ در دفتر ثبت‌ تجارتی‌ ظرف‌ حداکثر ده‌ روز از تاریخ‌ تسلیم‌ یک‌ نسخه‌ امضا شده‌ از اظهارنامه‌ ثبت‌ را ممهور به‌ مهر واحد به‌ اظهار کننده‌ تسلیم‌ نماید و نسخه‌ دیگر را به‌ واحد ذیربط‌ در سازمان‌ ارسال‌ کند.

ماده‌ 17 ـ اظهار کننده‌ موظف‌ است‌ ظرف‌ مدت‌ یک‌ هفته‌ هر گونه‌ تغییراتی‌ را در مفاد اظهار نامه‌ طی‌ اظهارنامه‌ جدیدی‌ که‌ در سه‌ نسخه‌ تنظیم‌ می‌شودتهیه‌ و به‌ واحد ثبتی‌ سازمان‌ تسلیم‌ کند تا در دفتر ثبت‌ تجارتی‌ واحد ثبتی‌ قید گردد.

ماده‌ 18 ـ اشخاص‌ حقیقی‌ و حقوقی‌ که‌ طبق‌ مقررات‌ این‌ تصویبنامه‌ اسم‌ خود را ثبت‌ می‌نمایند مکلفند در سربرگ‌ اوراق‌ تجارتی‌ و برگ‌ های‌ فروش‌ وسفارش‌ و هر نوع‌ اسناد و مدارک‌ تجارتی‌ که‌ به‌ کار می‌برند ضمن‌ درج‌ عنوان‌ تجارتی‌ شماره‌ ثبت‌ خود را نیز قید نمایند.

فصل‌ چهارم‌ ـ  ( سایر مقررات‌  ماده 19 تا 22 )

ماده‌ 19 ـ پلمپ‌ دفاتر تجارتی‌ اشخاص‌ حقیقی‌ و حقوقی‌ طبق‌ دستورالعملی‌ که‌ توسط‌ سازمان‌ هر منطقه‌ تعیین‌ می‌شود صورت‌ گرفته‌ و پس‌ از امضای‌نماینده‌ واحد ثبتی‌ به‌ مهر واحد مذکور ممهور خواهد شد.

ماده‌ 20 ـ هزینه ‌های‌ مربوط‌ به‌ ثبت‌ شرکت‌ موسسه‌ و تغییرات‌ آن‌ همچنین‌ ثبت‌ علایم‌ و اسامی‌ تجاری‌ و صنعتی‌ و اختراعات‌ و اشکال‌ و ترسیمات ‌صنعتی‌ و نیز ثبت‌ دفاتر تجارتی‌ و پلمپ‌ دفاتر تجارتی‌ و غیرتجارتی‌ به‌ موجب‌ دستورالعملی‌ که‌ توسط‌ سازمان‌ هر منطقه‌ تهیه‌ می‌شود دریافت‌ می‌گردد.

ماده‌ 21 ـ از ادامه‌ فعالیت‌ متخلفین‌ از اجرای‌ مفاد این‌ تصویبنامه‌ بنا به‌ تقاضای‌ سازمان‌ توسط‌ نیروی‌ انتظامی‌ منطقه‌ جلوگیری‌ به‌ عمل‌ خواهد آمد. درهر صورت‌ این‌ گونه‌ اقدامات‌ رافع‌ مسئولیت‌ مدیران‌ شرکت‌ یا موسسه‌ و اشخاص‌ حقیقی‌ متخلف‌ در قبال‌ اشخاص‌ ثالث‌ نخواهد بود.

ماده‌ 22 ـ دستورالعمل‌ های‌ اجرایی‌ این‌ تصویبنامه‌ و فرم ‌های‌ چاپی‌ مربوط‌ توسط‌ سازمان‌ هر منطقه‌ حداکثر ظرف‌ یک‌ ماه‌ از تاریخ‌ تصویب‌ این‌تصویبنامه‌ تهیه‌ و به‌ اجرا گذاشته‌ خواهد شد.

ثبت شرکت در مناطق آزاد 

ثبت شرکت در مناطق آزاد 

ثبت شرکت در مناطق آزاد 

ثبت شرکت 

ثبت شرکت 

ثبت شرکت 

جهت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید تلفن : 43933-021 
ارسال عدد 6 به 1000727 در کمتر از 10 دقیقه با شما تماس میگیریم 
موسسه حقوقی فردا