مراجعه کننده محترم گروه وکلای در اقدامی جدید شرکتهای ایرانی را به شرکتهای خارجی تبدیل می کند، در صورت تمایل به صفحه ثبت شرکت مراجعه فرمایید. |
علامت تجاری چیست؟
علامت تجاری یک آرم مشخص است که اجناس و خدمات به خصوص که توسط شخص یا تشکیلات خاصی تولید و فراهم شدهاند را متمایز میکند. منشأ آن به زمان باستان بر میگردد؛ وقتی که صنعت گران امضاها یا علائم خود را روی آثار هنری و کاربردی خود چاپ میکردند. در طی سالها این علامتها جای خود را به سیستم امروزی ثبت و حفاظت آرم تجاری دادند. این نظام به مصرفکنندگان کمک میکند که از کالاها و خدماتی که ماهیت و کیفیت آنها مورد نظرشان است و با آرم مخصوص مشخص شدهاند، بهره بگیرند.
هدف از آرم تجاری چیست؟
آرام تجاری از طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن کالاها و خدمات یا اجازه دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ، صاحب اثر را محافظت میکند. مدت زمان این حفاظت متفاوت است ولی آرم تجاری قابلیت تمدید شدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد. محافظت آرم تجاری توسط مراجع قانونی که در اکثر نظامها اجازة متوقف کردن تخلف در این زمینه را دارند، تأیید میشود.از دیدگاه وسیعتر، علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آنها، در سطح جهانی سرمایهگذاری میکنند و این ابتکار را ترویج میدهند. حفاظت علائم تجاری همچنین مانع تلاشهای رقبای غیرمنصف، مثل متقلبان، برای استفاده از علائم مشخص به منظور فروش محصولات و ارائة خدمات نامرغوب یا متفاوت میشوند. این نظام، آگاهی و امکان سرمایهگذاری جهت تولید و فروش کالاها و خدمات را در منصفانهترین شرایط ممکن به مردم میدهد و از این راه تجارت بینالمللی را تسهیل میکند.
ثبت علامت تجاری
ثبت برند
چجور علائمی قابلیت ثبت شدن دارند؟
امکانات این مورد تقریباً نامحدود است. علائم تجاری میتوانند یک یا ترکیبی از چند کلمه، حرف یا عدد باشند. میتوانند شامل نقاشیها، سمبلها، نقشهای سهبعدی مثل شکل و بستهبندی کالاها، علائم سمعی مثل موسیقی یا اصوات، رایحهها و یا رنگهایی جهت معرفی ویژگیها باشند.
علاوه بر علائم تجاری که مشخص کنندة منبع کالاها یا خدمات هستند، چند دسته علائم دیگر نیز موجود است. علائم اشتراکی متعلق به اتحادیههایی که اعضاء آنها از آن علائم به منظور معرفی خود با یک سطح کیفی (یا سایر ملزومات آن اتحادیه) استفاده میکنند. مثلاً اتحادیههای معرفیکنندة حسابداران، مهندسان یا معماران.
علائم تصدیقنامهها با استانداردهای معین، برای نشان دادن قبولی داده میشوند، ولی محدود به هر گونه عضویتی نیستند. آنها را میتوان به هر کس که تصدیق کند کالاهای مربوط مطابق استاندارد هستند اعطا کرد. برای نمونه، گواهینامه استاندارد کیفیت \"ISO 2000\" یک گواهینامة شناخته شده در سطح جهانی است.
مراحل ثبت علامت تجاری چیست؟
ابتدا باید مدارک تکمیل گردد.(در قسمت پائین میتوانید مدارک مورد نیاز را تهیه نمائید.)
اشخاص حقوقی
- کپی مدارک شرکت (آگهی تاسیس ، هر نوع تغییرات (تغییر نام ، تغییر آدرس ، تغییر مدیرعامل شرکت )، روزنامه تاسیس و تغییرات )
- کپی مجوز های شرکت (پروانه بهره برداری ، جواز تاسیس )(در صورت نداشتن مجوز بنام شرکت اگر رئیس هیات مدیره یا مدیرعامل به صورت شخصی داشته باشند قابل قبول برای ثبت می باشد ).
- کپی کارت بازرگانی ( بنام شرکت یا بنام مدیرعامل شرکت )
- کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل شرکت
- یک نمونه از علامت مورد تقاضا ( در کادر 10 در 10 )
- مهر شرکت
اشخاص حقیقی
- کپی شناسنامه و کارت ملی شخص متقاضی
- کپی جواز کسب یا مجوز فعالیت مرتبط در زمینه خدمات
- کپی کارت بازرگانی
- نمونه علامت تجاری در کادر 10 در 10
ثبت نام در سایت مالکیت صنعتی قسمت ثبت علائم تجاری
ابتدا به سایت sherkat.ssaa.ir مراجعه نمایید.
در کادر سمت چپ به قسمت مرکز مالکیت معنوی مراجعه کنید.بعد از آن در قسمت خدمات الکترونیک به اداره ثبت علائم تجاری مراجعه و از قسمت اظهار نامه ی الکترونیکی به قسمت اول ثبت اظهارنامه ی علامت مراجعه نمایید.گزینه ی موافق هستم را انتخاب نمایید.مراحل ثبت اظهارنامه برای شما نمایش داده خواهد شد.وارد قسمت اول ( ورود اطلاعات اظهارنامه) شوید.نوع اظهار نامه را انتخاب نمایید.بعد از انتخاب قسمت اول افزودن مالک را انتخاب کنید.با توجه به نوع شخص ( حقیقی یا حقوقی ) مراحل را تکمیل نمایید.حتما باید به زبان فارسی باشد.
در قسمت ثبت : درخواست ثبت یک اظهارنامه جدید را دارم ، انتخاب می کنیم .
مرحله اول
اطلاعات شخصیت حقوقی(شرکت) ویا حقیقی (شخصی ) را کامل وارد می کنیم.
در قسمت ورود اطلاعات فرد ابلاغ گیرنده شماره تماس وارد شده رمز و ابلاغیه های بعدی را دریافت می کند.
در قسمت ورود اطلاعات وکیل یا نماینده قانونی :
اگر متقاضی وکیل بود گزینه " وکیل دادگستری " را انتخاب کرده در صورت نبود وکیل یکی از شرکاء یا مدیران شرکت به عنوان متقاضی معرفی می شود و گزینه" یکی از مدیران " انتخاب می شود.
در قسمت انتخاب کالا بر حسب مجوزهای موجود:
در صورت مطلع بودن از شماره طبقه کالای درخواستی عنوان " شماره کالای درخواستی را می دانم " را انتخاب کرده در غیر اینصورت گزینه دوم را انتخاب نمایید و نام محصول را وارد کرده تا طبقه مورد نظر مشخص شود.
مرحله دوم
بارگذاری مدارک ذکر شده برای ثبت علامت تجاری.
نکته :اگر تعداد مدارک بیشتراز فایل های بارگزاری بود گزینه " افزودن ضمائم اختیاری " را انتخاب کرده و مدارک را بارگزاری می کنیم.
مرحله سوم
باز بینی و تایید اطلاعات و مدارک الحاقی .
مرحله نهایی
واریز هزینه اولیه ثبت از طریق اینترنتی و دریافت کردن شماره اظهارنامه و رمز مورد نظر از طریق شماره تماس وارد شده.
مراحل پیگیری
ظرف دو الی سه ماه کاری زمان از طریق کارشناس رسیدگی شده و نتیجه ثبت یا رد آن مشخص می شود.
پس از رسیدگی در صورت ثبت
تشکیل پرونده توسط وکیل با مدارک دریافت شده ابتدای قرارداد از موکل انجام شده و مراتب ثبت و واریز مبلغ نهایی به موکل اطلاعرسانی می شود .
پس از واریز مبلغ نهایی توسط موکل به حساب دفتر
- از طریق سایت روزنامه رسمی قوه قضائیه روزنامه رسمی ابتدایی علامت و واریز میلغ ( اینترنت بانک )انجام می شود.
- پس صدور روزنامه طی 10 روز کاری از طریق سایت زمان یک ماه علامت شروع میشود .
- پس از طی یک ماه از صدور روزنامه رسمی وارد پرونده در سایت اداره مالکیت صنعتی شده توسط شماره اظهارنامه و رمز آن مبلغ نهایی بابت ده ساله انحصاری شده ( اینترنتی ) واریز میشود .
- طی 7 الی10 روزکاری آگهی دوم صادر و وارد سایت روزنامه رسمی شده مبلغ روزنامه دوم نیز(اینترنتی ) واریز می شود.
- طی 10 روز کاری پس از صدور روزنامه دوم توسط وکیل پرونده یک نمونه کپی از کلیه (آگهی تقاضای ثبت اولیه و روزنامه اول و آگهی ثبت دوم و روزنامه رسمی دوم ) مراجعه به اداره مالکیت صنعتی درخواست پروانه ده ساله انجام می پذیرد .
- ظرف یک الی دو روز کاری پروانه صادر شده و اتمام کار و تحویل مدارک به موکل اطلاع رسانی می شود .
در صورت ایجاد نقص در پرونده ها
در صدد رفع آن با توجه به درخواست های کارشناسان عمل می کنیم .
در صورت رد اظهارنامه تقاضای ثبت دیگر امکلن ادامه و پیگیری پرونده وجود نداشته و نشانه اتمام پرونده می باشد .
آدرس اداره مالکیت صنعتی : تهران میدان امام خمینی ره خیابان فیاض بخش ساختمان قدیمی بانک ملی اداره مالکیت صنعتی.
گپ کوتاه در خصوص علامت تجاری
در وحله اول توجه کنید که ما همه اطلاعات را به شما می دهیم و انتخاب را به خود شما می سپاریم. شاید این همه اطلاعات باعث ناراحتی همکاران شود، اما ما به اصل اطلاع رسانی و آگاهی شما اعتقاد داریم.
باید بدانید که علامت تجاری، لوگو،برند و نام تجاری همه یکی هستند و ثبت آنها فرقی با هم ندارد. اما شکل تجاری (مثلا بطری آب معدنی) جنس متفاوتی با نام تجاری دارد اما باز فرایند و شرایط یکسان است.
فرایند ثبت علامت تجاری در کل به 2 صورت قابل انجام است :
- توسط خودتان
- توسط وکیل
تمایل داریم اگر خودتان نتوانستید علامت تجاری را ثبت کنید، ما دست به کار بشویم.
چرا علامت تجاری، برند، لوگو، نام تجاری ثبت کنیم؟
همیشه برند و برندینگ ستون یک کسب و کار و به لحاظ تداوم در تجارت یک نام یا نشان ماندگار بسیار مهم است. از این رو شرکت ها و اشخاص بسیاری هستند که تلاش دارند تا نام و نشانی که برایش برنامه ریزی کرده اند به سلامت به مسیر موفقیت و پیشرفت خود ادامه دهد. نام و نشان خود را به ثبت می رسانند. ثبت علامت تجاری فقط به ثبت رسیدن آن نیست، قوانین استفاده، نگهداری و مسائل آن بسیار مهم می باشد. از این رو گروه وکلای تلاش کرده است تا اطلاعات دقیق و مهمی نسبت به ثبت علامت تجاری، ثبت برند، ثبت لوگو، ثبت نام تجاری و دیگر موارد به موکلین خود اطلاع رسانی و در صورتی که آنها نیاز به ثبت علامت تجاری داشتند، از مرحله 0 تا 100 آنها را راهنمایی و مجری باشد.
علامت تجاری نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص/بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاهها با اشخاص متمایز نماید.
ثبت علامت تجاری به نام شخص (فارسی - لاتین)
مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری
شخصی
- کپی شناسنامه
- کپی کارت ملی
- کپی پروانه کسب
- نمونه برند طراحی شده 6*6
- ارائه کارت بازرگانی به نام خود شخص برای علامت تجاری که حروف لاتین بکار رفته است.
شرکتی
- کپی کلیه مدارک شرکت
- آگهی و روزنامه تاسیس شرکت و هرنوع تغییرات
- مجوزهای لازم
- جواز تاسیس
- پروانه بهره برداری (تولید یا صنایع)
- پروانه اشتغال به کار رئیس هیئت مدیره یا مدیرعامل
- کارت بازرگانی در صورتی که داخل علامت تجاری حرف لاتین بکار رفته باشد
- کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل
- یک نمونه از برند طراحی شده 6*6
زمان مورد نیاز جهت ثبت علامت تجاری شخصی و شرکتی
- دوماه از مرحله تکمیل مدارک و شروع به کار
- چهار ماه و نیم تا صدور پروانه 10 ساله اولیه (در این مرحله کل کار انجام شده است)
فرایند ثبت علامت تجاری توسط شما (از کجا شروع می کنید)
- تکمیل مدارک درخواستی (به نام شرکت و شخص مدارک متفاوت است)
- در این مرحله باید اطلاعات خود را به گروه وکلای تحویل دهید 2 راه دارید
- ورود به سامانه مستقل ثبت علامت تجاری از طریق (پرتال مشتریان) راهنمای استفاده از سامانه
- تماس با شماره تلفن 87132 (تهران) 87132 - 021 (خارج از تهران) و گفتگو با کارشناس ثبت علامت تجاری
دیگه کاری باشما نداریم و ما کارمون رو از وقتی که دقیقا مدارک و اطلاعاتتون به دستمون رسید بدون درنگ شروع می کنیم.
فرایند ثبت علامت تجاری
- تنظیم قرارداد و امضاء وکالتنامه توسط موکل (جهت انجام امور اداری ثبت علامت تجاری)
- بررسی دقیق مدارک، اطلاعات و شرایط موکل برای ثبت علامت تجاری
- اگر نیاز به استعلام باشد، و موکل درخواست استعلام را بدهد ابتدا قبل شروع شدن پروسه ثبت علامت تجاری، برند استعلام می کنیم.
- با توجه به مدارک و مجوزهای لازم ظرف 2 الی 3 روز کاری روی سیستم اداره ثبت مالکیت صنعتی ارجاع شده و پرونده بصورت رسمی تشکیل می شود. (پس از تشکیل پرونده حدودا تا مرحله بعدی 2 ماه فرصت نیاز است)
- در مرحله قبلی با تشکیل پرونده و ارجاع کارشناس اداره مالکیت صنعتی، نتیجه کارشناسی و وضعیت پرونده پس از 2 ماه مشخص می شود، حالت های زیر معمولا در این مرحله رخ می دهد
- تایید : پرونده و اطلاعات هیچ نقصی ندارد، مقایرت و مشابهت ندارد و برای صدور آگهی تقاضای ثبت علامت تجاری اقدامات بعدی انجام می شود. توجه داشته باشید ثبت علامت تجاری نیاز به 3 آگهی دارد که این مرحله اولین آگهی خواهد بود.
- خوب در این مرحله باید روزنامه رسمی انجام شود، یعنی درخواست تایید شده پرونده شما در روزنامه های کثیرالانشار چاپ می شود. توجه داشته باشید صدور روزنامه رسمی حدود 10 الی 15 روز کاری زمان خواهد برد.
- پس از صدور روزنامه رسمی اول 1 ماه زمان برای اعتراضات وجود خواهد داشت تا اگر کسی ادعایی در خصوص علامت تجاری مورد درخواستی شما داشته باشد اعتراض خود را اعلام کند.
- در حال حاضر 30 روز گذشته و هیچ اعتراضی نبوده است، در این زمان همه چیز آرومه و خیلی سریع درخواست آگهی دوم را می دهیم. آگهی دوم به معنی داشتن شماره ثبت علامت تجاری است. و تقریبا %90 کار انجام شده است.
- آگهی دومی که گرفته شد و مشکلی هم نداشت سریعا برای چاپ در روزنامه رسمی کثیر الانشار اقدام می شود. (تا این مرحله روزنامه رسمی دوم انجام شده است)
- 10 الی 15 روز کاری زمان خواهد برد تا روزنامه رسمی داخل سایت قابل پیگیری و بصورت کامل چاپ شده باشد.
- با ارسال روزنامه رسمی دوم از طریق وکیل درخواست آگهی انحصاری 10 ساله ثبت علامت تجاری را به اداره مالکیت صنعتی می دهیم.
- پس از 2 الی 3 روز کاری پرونده بصورت کامل انجام شده و آماده تحویل به موکل می باشد
- چیزی در حدود 5 الی 6 ماه کل این پروسه به طول خواهد انجامید. (تصور کنید اگه قرار باشه این کارو خودتون انجام بدید)
- رد کامل : پرونده دچار نقص است و قابلیت پیگیری ندارد.
- نقص پرونده یا مشابهت : احتمال این وجود دارد مجوز، یا مدارک دچار مشکل شده باشد و یا تکمیل نباشد، در این مرحله نیاز است تا پیگیری شود و برای رفع نقص اقدام شود. و دیگر احتمالات که بصورت جزئی در این مرحله به شما اعلام می شود. پس از رفع نقض و مشکل مانند مرحله نوع 1 که تایید بود عمل می شود. با این تفاوت که اطلاعات و مدارک تکمیل خواهد شد.
ترمینولوژی علامت تجاری، برند
- ثبت لوگو
- ثبت برند
- ثبت علامت تجاری
- ثبت آرم یا آرم تجاری
- ثبت نام تجاری
- ثبت مالکیت معنوی
- ثبت نماد تجاری
- ثبت نشانه تجاری
جدول مقایسه فرایند ثبت علامت تجاری توسط گروه وکلا و خودتان
اقدامات لازم در فرایند ثبت | فرایند ثبت توسط گروه وکلای انجام شود | فرایند ثبت علامت تجاری توسط خودتان انجام شود |
---|
ارجاء سیستمی (از طریق سامانه) | با توجه به مدارک و مجوز های لازم ظرف 2 الی 3 روز کاری | امکان اشتباه در صورت وارد نبودن برای ثبت اطلاعات لازم (رد اظهار نامه) |
پیگیری از طریق سامانه | طی 2ماه پیگیری مرتب بابت ثبت و اقدامات لازم ثبتی | خودتان هم همین زمان را باید صرف کنید ومنتظر رسیدگی کارشناس باشید |
یکی از مهمترین قسمت های ثبت رفع نقص ها | در صورت وجود نقص به صورت (تخصصی و حقوقی) از طریق قانونی انجام می شود. | انجام آن تخصصی و ملزم داشتن اطلاعات می باشد. |
صدور آگهی و تشکیل پرونده | ظرف 3 الی 4 روز کاری انجام گرفته وگواهی ارائه میگردد | احتمال کمبود مدارک داشته و روز های متوالی زمان بر باشد |
روزنامه رسمی (اولیه) | ظرف 1 الی 2 روز کاری حضورا انجام می شود و واریزی آن نیز پرداخت میگردد. | حضورا باید مراجعه به سازمان روزنامه رسمی پارک شهر مراجعه کرده و مبلغ را پرداخت کرده روزنامه رسمی اولیه را انجام می دهند |
پیگری سامانه ای | ظرف 10 الی 15 روز کاری پیگیری و از سیستم و حضوری از اداره دریافت میگردد | حضورا باید رسمی کرده ودریافت کنند |
ارجاء روزنامه از طریق سامانه برای اعلام هزینه دوم | پس از گذشت مدت 30 روز برای اعتراضات از طریق سامانه داخل پرونده ارائه داده می شود برای اعلام هزینه نهایی ثبت | در صورت پیگیری مرتب ومنظم از طریق سامانه ثبت باید پرونده ارجائ دهنده واعلام هزینه انجام پذیرد |
روزنامه دوم رسمی | پس از واریزه هزینه از طریق اینترنتی آگهی دوم ازاداره ثبت مراجعه به ساختمان روزنامه رسمی برای انجام و واریز هزینه | همین روال ممکن است با تاخیر انجام شود |
ارجاء روزنامه داخل پرونده سامانه (پس از چاپ روزنامه دوم) | روزنامه رسمی اسکن و وارد پرونده می شود ظرف چند روز کاری بدون تاخیر و از طریق وکیل به اداره مالکیت صنعتی ارجاع داده میشود | همین روال باید انجام شود |
ارسال روزنامه رسمی دوم برای گرفتن پروانه انحصاری ده ساله (پایان ثبت علامت تجاری) | برای دریافت پروانه انحصاری رنگی مراجعه می شود | شخصا مراجعه به اداره ثبت پس از ارسال اسکن روزنامه رسمی روی پرونده از طریق سیستم سامانه مالکیت صنعتی و درخواست پر وانه انحصاری 10 ساله |
سوالات متداول در خصوص ثبت علامت تجاری
- علامت ثبت شده ای هست که من در حال خرید آن هستم چگونه میتوانم برند را به نام خودم تغییر بدهم؟
اول اینکه شما باید همان جوازی را داشته باشید که فرد فروشنده دارد. یعنی در همان شاخه فعالیت کند و بعد اقدام به تغییر نام آن فرمایید. - مدارک مورد نیاز برای تغییر مدارک علامت تجاری چیست؟
کپی مدارک شناسایی فرد انتقال دهنده و انتقال گیرنده
ارائه جوازی در همان صنف انتقال دهنده
اصل پروانه ده ساله
ارائه صلح نامه محضری - برای تمدید علامت تجاری چه باید کرد؟
تمام مراحل اجرایی همانند مراحل اولیه ثبت علامت است وهمان هزینه هم در بر دارد. - آیا ثبت برند حتما باید توسط وکیل انجام گیرد؟
خیر الزامی نیست شخص می تواند خود اقدام به ثبت علامت تجاری کند. (به جدول مقایسه ثبت علامت تجاری توسط خود و وکیل در بالای صفحه مراجعه کنید) - ثبت علامت تجاری چقدر زمان میبرد؟
ثبت علامت تجاری درمرحله اول به مدت 2 ماه است تا تایید اسم شود. در مرحله بعدی 4ماه و نیم زمان می برد تا پروانه ده ساله صادر شود. - آیا برای ثبت علامت تجاری داشتن جواز الزامی است؟
بله برای ثبت برند داشتن جواز یا پروانه بهره برداری الزامی است. - آیا می توان علامت تجاری را انتقال داد؟
بله مراحل ثبت آن همانند ثبت اولیه است با این تفاوت که گواهی 10 ساله نیز در مدارک موجود است. - روزنامه دوم در علامت تجاری چیست؟
روزنامه دوم در ثبت علامت تجاری همان روزنامه 10 ساله است. - آیا میتوان قبل از تشکیل پرونده به گونه ای مطلع شد که علامت تجاری مورد نظر مان قبلا" ثبت شده است یا خیر؟
بله می توانید با پرداخت هزینه ای اقدام به گرفتن استعلام علامت تجاری کنید. استعلام در این رابطه که آیا این اسم قبلا ثبت شده است یا خیر - آیا میتوانم نام مغازه خود را ثبت علامت تجاری کنم؟
بله متوانید در صورتی که جواز کسب خود را ارائه دهید نام را انحصاری کنید - آیا میتوان فقط با مدارک ثبتی شرکتم علامت تجاری یا لگو ثبت کنم؟
خیر مدارک شرکتتان در صورتی در آن جوازی موجود نباشد برای ثبت علامت تجاری کافی نیست - چه مجوزی برای ثبت برند یا علامت تجاری باید ارائه بدهیم؟
جوازی در رابط با فعالیتی که در حال انجام آن هستید - آیا گرفتن استعلام از طریق سایت ها ی موجود قابل استناد است؟
خیر در صورتی که بخواهید استعلام معتبر داشته باشید از مجموعه ها ی ثبتی که این خدمات را ارائه میدهد اقدام کنید (مجموعه یا سا بخش ثبت نیز این خدمت را ارائه میدهد ) - پروانه بهره برداری چیست؟
پروانه بهر برداری در رابط با تولیدی ها و کارخانه ها توسط اتحادیه خاص همان صنف صادر میشود - آیا میتوان در یک علامت تجاری هم نماد شرکتمان باشد هم اسم آن؟
بله متوانید در علامت از هر دو استفاده کنید - آیا میتوان علامتی که در کشور دیگری ثبت شده است را در ایران نیز ثبت کرد؟
در صورتی که ثبت بین المللی شده باشد نمیتوانید در ایران نیز آن را ثبت کنید و در صورت ارجاء آن به ثبت پرونده رد خواهد شد
طبق ماده 30 قانون ثبت علامت تجاری، علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از:
- علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.
- علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رؤیتی که باعنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدأ و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یاخدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده میکنند متمایز سازد.
- نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخصکننده شخص حقیقی یاحقوقی باشد.
چرا ثبت علامت تجاری، ثبت برند می کنیم؟
- تضمین میکند که مشتریان میتوانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.
- شرکتها را قادر میسازد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.
- ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکتها هستند.
- اجازه استفاده از آنها به اشخاص ثالث داده میشود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها میباشند.
- جزء ضروری موافقتنامههای اعطای نمایندگی هستند.
- ممکن است دارائی ازرشمند کسب و کار باشند
- شرکتها را تشویق میکنند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایهگذاری کنند.
- ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.
حق و حقوق و حمایت از علامت تجاری
با اینکه اکثر کسب و کارها به اهمیت استقاده از علائم تجاری به منظور تمیز دادن محصولاتشان از محصولات رقبا پی بردهاند، همه آنها اهمیت حمایت از علائم تجاری از طریق ثبت را درک نکردهاند.
پس از ثبت علامت طبق قانون ثبت علائم تجاری شخص/شرکت حق انحصاری پیدا میکند، بموجب آن میتوانید از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کنندهای مشابه علامت تجاری شما هستند جلوگیری نماید.
اگر علامت تجاری ثبت نشود، شرکتهای رقیب از همان علامت یا علامتی که شباهت آن با علامت مزبور به اندازهای است که موجب گمراهی خواهد شد برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده خواهند کرد و در نتیجه سرمایهگذاری در بازاریابی یک محصول ممکن است به هدر رود. اگر یکی از رقیبان از علامت تجاری یکسان یا مشابه علامت تجاری استفاده کند، ممکن است مشتریان تصور کنند آن محصول متعلق به همان شرکت است و در نتیجه کالای رقیب را خریداری کند. این امر نه تنها سود شخص/شرکت را کاهش خواهد داد و مشتریان را گمراه خواهد کرد بلکه به شهرت و وجهه آسیب خواهد زد – بخصوص اگر محصول رقیب کیفیت نازلی داشته باشد.
با توجه به ارزش علائم تجاری و اهمیتی که یک علامت تجاری ممکن است در تعیین میزان موفقیت یک محصول در بازار داشته باشد، تضمین اینکه در بازارهای مربوط به ثبت رسیده باشد بسیار ضروری است.
بعلاوه، تفویض اجازه استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده به شرکتهای ثالث بسیار آسانتر است و در نتیجه میتواند منبع درآمد بیشتری برای شرکت/شخص بوجود آورد یا اساس انعقاد یک موافقتنامه اعطای نمایندگی فروش باشد.
گاهی اوقات، یک علامت تجاری ثبت شده که در میان مشتریان از شهرت خوبی برخوردار است. ممکن است به منظور دریافت منابع مالی یا وام از موءسسات مالی استفاده شود که بطور فزایندهای از اهمیت علائم برای موفقیت کسب و کار آگاه میشوند.
مدت اعتبار قانونی علائم تجاری ثبت شده
مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن میباشد. این مدت با درخواست مالک آن برای دورههای متوالی ده ساله با پرداخت هزینه مقرر، قابل تمدید است. یک مهلت ارفاقی شش ماهه که از پایان دوره شروع میشود، برای پرداخت هزینه تمدید، با پرداخت جریمه تأخیر، درنظر گرفته میشود.
امکان ثبت کدام برند و علامات تجاری امکانپذیر است؟
هر کلمه، حرف یا حروف، عدد، ترسیمات، عکس، شکل، رنگ، تصویر، برچسب یا ترکیب آنها که برای تشخیص کالاها یا خدمات بکار رود، علامت تجاری محسوب میشود. در برخی کشورها، شعارهای تبلیغاتی نیز علامت تجاری محسوب میشوند و در ادارات ملی ثبت علائم تجاری به عنوان علامت تجاری ثبت میشوند. تعداد روز افزون کشورها اجازه میدهند شکلهائی از علائم تجاری که قبلا مرسوم نبودهاند نیز ثبت شوند مانند رنگها، علائم سه بعدی (شکل یا بستهبندی کالاها)، نشانهای قابل شنیدن (صداها) یا نشانهای قابل استشمام (بوها). با اینحال، بسیاری از کشورها برای آنچه که بعنوان علامت تجاری قابل ثبت هستند محدودیتهایی قائل شدهاند و عمومآ اجازه ثبت نشانهائی را میدهند که قابل روءیت هستند یا میتوان آنها را بصورت گراقیک نشان داد.
علامت های تجاری و برند های زیر را نمی توانید ثبت کنید
واژههای عام. برای مثال، اگر شرکت شما قصد دارد علامت تجاری «صندلی» را برای فروش صندلی ثبت کند، تقاضانامه ثبت این علامت مردود خواهد شد چون «صندلی » واژههای عام برای این محصول است.
واژههای توصیف کننده. اینها کلماتی هستند که معمولآ در تجارت به منظور توصیف محصول مورد نظر بکار میروند. برای مثال، ثبت کلمه شیرین برای شکلات قابل قبول نخواهد بود چون محصول را توصیف میکند.در واقع اگر به تولیدکننده شکلات برای عرضه محصولاتش حق استفاده انحصاری از کلمه «شیرین» داده شود، کاری ناعادلانه خواهد. به همین ترتیب واژههای کیفی مانند «سریع»، «بهترین»، «کلاسیک» یا نوآورانه» به احتمال مردود خواهند شد مگر اینکه بخشی از یک نشان خاص باشند. در این گونه موارد، درج عبارتی دال بر اینکه درخصوص آن بخش از علامت حق استفاده انحصاری درخواست نمیشود، ضروری است.
علائم گمراه کننده (فریب دهنده): علائم تجاری هستند که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبداء جغرافیایی محصول گمراه میکند یا فریب میدهند. برای مثال، عرضه مارگارین به بازار با علامت تجاری که تصویر یک گاو داشته باشد مردود خواهد شد چون علامت موجب گمراهی مصرف کنندگان خواهد شد و مصرف کنندگان به احتمال، تصور خواهند کرد که این علامت به محصولات لبنی مرتبط است (مانند کره حیوانی است).
علائمی که خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه هستند. بطور کلی کلمات یا تصاویری که موازین و هنجارهای اخلاق حسنه و مذهبی که عمومآ پذیرفته شدهاند را نقض کنند بعنوان علامت تجاری قابل ثبت نیستند.
پرچمها نشانهای سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشانهای کشورها و سازمانهای بین المللی که نمونهای از آنها به دفتر بینالمللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo) اعلام شده است معمولآ قابل ثبت نیستند.
طبق ماده 32 قانون علامت درموارد زیر قابل ثبت نیست
- نتواند کالاها یا خدمات یک مؤسسه را از کالاها و خدمات مؤسسه دیگر متمایز سازد.
- خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.
- مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه درمورد مبدأ جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آنها گمراه کند.
- عین یا تقلید نشان نظامی، پرچم، یا سایر نشانهای مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمانهای بینالدولی یا سازمانهایی که تحت کنوانسیونهای بینالمللی تأسیس شدهاند، بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذیربط اجازه استفاده از آن صادر شود.
- عین یا به طرز گمراهکنندهای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران معروف است.
- عین یا شبیه آن قبلاً برای خدمات غیرمشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن که عرفاً میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد.
- عین علامتی باشد که قبلاً به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که بهلحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.