ثبت علامت تجاری 

ثبت علامت

برای عرضه هرگونه کالا و خدمات می بایست از یک نام و یا علامت خاص استفاده کرد ، عبارت بهتر این نام و نشان کالا و خدمات شماست که به وجهه شما در بازار کسب و کار هویت می بخشد، به همین منظور برای قانونی بودن استفاده از یک برند خاص باید آن را در اداره مالکیت معنوی به ثبت رساند و مالکیت حقیقی ویا حقوقی آن را به دست آورد.
اگر تصمیم به ثبت برند و علامت تجاری خود دارید باید بدانید که موسسه ثبت برند و شرکت فردا به روال زیر اقدامات لازم برای ثبت برند شما را انجام خواهد داد:

ا- استعلام نام برند درخواستی :

اگر برای ثبت برند خود نام خاصی را در نظر دارید این نام توسط موسسه استعلام گرفته می شود و در صورت ثبت نشدن برند درخواستی شما می توان نسبت به ثبت اظهارنامه آن اقدام کرد.
لازم به ذکر است در صورت ثبت شدن مشابه برند درخواستی شما نیز نمی توان برندرا به ثبت رساند زیرا به دلیل تسابه رد خواهد شد، پس ملاک استعلام تشابه عین نمی باشد.
هم چنین اگر برای ثبت برند خود نام خاصی را درنظر ندارید می توانید از بانک نام موسسه فردا استفاده نمایید،این بانک نام شامل برندهایی است که از قبل استعلا گرفته شده اند و احتمال ثبت آنها بسیار بالاست.
نکته : مهم ترین مورد در ثبت برند انتخاب نام درست برای به ثبت رساندن می باشد.

ثبت برند

ثبت علامت تجاری 

ثبت علامت

2- تنظیم و ارسال اظهارنامه به اداره مالکیت معنوی:

پس از انتخاب نام مناسب برای برند می بایست نسبت به تنطیم اظهارنامه اقدام نمود،این اظهارنامه به صورت الکترونیکی بوده و می بایست از طریق سایت اداره مالکیت معنوی به آدرس http://iripo.ssaa.ir/ اقدام گردد.
تنظیم این اظهارنامه نیاز به تخصص دارد به طوری که اگر در هر یک از مراحل آن کوچکترین اشتباهی صورت گیرد باتوجه به عدم امکان تصحیح آن بعد از ارسال،درخواست ثبت برند رد خواهد شد.
به طور کلی اظهارنامه شامل اطلاعات شخص حقیقی و یاحقوقی مالک برند ،مشخصات کالاها و یاخدماتی که در 45 طبقه ی موجود انتخاب می شوند و اطلاعات شخص دریافت کننده ابلاغ که می تواند وکیل،خود مالک و یا شخص دارنده حق امضاء در شرکت باشد و مستندات این اطلاعات می باشد.

3- دریافت رمز اظهارنامه و پیگیری ثبت برند :

پس از ثبت و ارسال اظهارنامه یک رمز 5 رقمی به شماره همراه شخصی که بعنوان دریافت کننده ابلاغ ها معرفی گردیده ارسال می گردد که با استفاده از این رمز و شماره اظهارنامه می توان نسبت به روند ثبت برند در سامانه مطلع گردید، روند بررسی پرونده در کارتابل کارشناس ،کارشناس مسئول و در صورت لزوم رئیس اداره صورت می گیرد که در نهایت پاسخ پرونده یکی از 3 مورد زیر می باشد:
الف) رد پرونده: رد پرونده در حالتی اتفاق می افتد که یا مدارک ارائه شده در اظهارنامه اشتباه یا ناقص باشد و یا زمانی که برند درخواستی دارای مشابهت عین و یا چندکلمه ای با برندهای ثبت شده درآن طبقه و کالا داشته باشد.
ب)اخطار نقص: اخطار نقص در صورتی روی می دهد که اشکالی در پرونده وجود داشته باشد که قابل رفع نقص باشد،که در این صورت 30 روز تقویمی فرصت وجود دارد که نسبت به رفع نواقص اقدام گردد.
ج)آگهی نوبت اول: آگهی نوبت اول به معنی قابل ثبت بودن برند و موافقت اداره با ثبت آن می باشد که در این صورت می بایست نسبت به ارائه فیزیکی مدارکی که در اظهارنامه اولیه بارگذاری شده اند اقدام نمود.

4- اقدامات لازم بعد از آگهی نوبت اول :

پس از آگهی نوبت اول و تکمیل مدارک به صورت فیزیکی و ارائه آنها به اداره مالکیت معنوی باید به صورت اینترنتی نسبت به پرداخت هزینه روزنامه رسمی اول و پرداخت حق الثبت اقدام نمود، پس از گذشت 31 روز از تاریخ روزنامه مرحله اول در صورتی که شخصی نسبت به ثبت برند مورد تقاضا اعتراضی نداشته باشد می توان نسبت به آگهی نوبت دوم اقدام سپس سند قطعی برند را اخذ نمود،این سند نشان دهنده مالکیت برند به مدت 10 سال برای شخص حقیقی یا حقوقی می باشد و پس از گذشت مدت مذکور می توان نسبت به تمدید آن اقدام نمود.

ثبت برند

ثبت علامت تجاری 

ثبت علامت

ادامه مطلب