sabtefarda

ثبت شرکت

sabtefarda

ثبت شرکت

مراحل صدور جواز تاسیس



 

 

اخذ جواز تاسیس 

اخذ جواز تاسیس

اخذ جواز تاسیس 

مدارک مورد نیاز برای صدور جواز تاسیس :

یک برگ تصویر شناسنامه برای متقاضیان حقیقی و برای متقاضیان حقوقی ، تصویر آگهی تاسیس و آخرین تغییرات در روزنامه رسمی ، مهر شرکت و ترجیحاً اظهار نامه یا شرکت نامه .
صدور جواز تاسیس واحدهای تولیدی طراحی و مونتاژ

ایجاد هماهنگی های لازم به منظور ارائه خدمات به موقع و تسریع در امور متقاضیان جهت سرمایه گذاری در احداث واحدهای صنعتی به استناد مصوبه هیات وزیران به شماره 49454/ت 23269 هـ مورخ 3/11/79

اخذ جواز تاسیس

اخذ جواز تاسیس

 
 

شرایط کلی صدور جواز تاسیس :

متقاضیان احداث واحدهای صنعتی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند از طریق تکمیل فرم جواز تاسیس اقدام به احداث واحد صنعتی نمایند .

فرم تکمیل شده جواز تاسیس پس از ارائه به سازمان صنایع و معادن استانها مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تطبیق باضوابط آئین نامه و با رعایت موارد زیر نسبت به صدور آن اقدام خواهد شد .
عدم مغایرت تولید مورد نظر با ضوابط شرعی و قانونی
رعایت محدودیت های منطقه ای مصوب مانند محدودیت احداث واحدهای صنعتی در شعاع 120 کیلومتری تهران و شعاع 50 کیلومتری  
رمزینه ( کد ) محصول تولیدی می بایست براساس طبقه بندی ( ISIC ) در جواز تاسیس درج شود 
صدور جواز تاسیس به نام اشخاص حقوقی منوط به ارائه آگهی رسمی تاسیس شرکت می باشد .

یک نسخه از جواز تاسیس صادره جهت اطلاع به دستگاهای دولتی ذیربط ، دفتر آمار و اطلاع رسانی وزارت صنایع و معادن ، سازمان حفاظت محیط زیست ، وزارت کار و امور اجتماعی ، اداره کل نظارت بر امور داروئی و اداره کل نظارت بر مواد غذایی ، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ( در مورد فعالیتهای صنعتی مرتبط با صنایع غدایی ، بهداشتی و آرایشی ارسال می شود.

اخذ جواز تاسیس 

اخذ جواز تاسیس

اخذ جواز تاسیس 

مراحل و شرح اقدامات صدور جواز تاسیس :

1. تکمیل فرم درخواست و پرسشنامه و ارسال به سازمان صنایع و معادن 
2. ارسال به اداره برنامه ریزی ،توسعه صنعتی و معدنی جهت بررسی کارشناس مربوطه 
3. بررسی درخواست توسط کارشناس و اقدام لازم 
4. ارسال به دبیرخانه جهت تایپ 
5. تایید کارشناس، تایید مسئول اداره برنامه ریزی ، توسعه صنعتی و امضاء مدیریت 
6. صدور جواز تاسیس واحدهای طراحی ومونتاژ توسط سازمان صنایع ومعادن 
مدارک موردنیاز برای صدور جواز تاسیس:
1. کپی شناسنامه متقاضی 
2. درمورد شرکتها،اساسنامه شرکت ، آگهی تاسیس وآخرین تغییرات شرکت 
3. تکمیل پرسشنامه جوازتاسیس توسط متقاضی 
4. فرم جواز تاسیس

 جواز فنی مهندسی در بخش صنعت ومعدن :

سازماندهی ، نظارت بر ایجاد رشد و توسعه واحدهای فنی مهندسی در جهت بهره برداری از توانمندیهای آنها را در بخش صنعت و معدن 
دامنه عملکرد: استان 
تعاریف : مجوزی است که پس از بررسی های کارشناسی در صورت احراز شرایط بر اساس مفاد دستورالعمل واحدهای فنی مهندسی جهت متقاضیان از طرف سازمان صنایع و معادن استان صادرمی گردد . 
شرایط کلی :  
شرایط متقاضیان جواز تاسیس واحد فنی مهندسی:
اشخاص حقیقی ( مهندسان ، مشاوران ، مخترعان ، متکبران ، صنعت گران با تجربه  و ...) و حقوقی  شرکت ها ، واحدهای تولیدی ، اتحادیه ها ، سندیکاها ، تعاونی های ، تشکلهای صنعتی و ...) از طریق ارسال درخواست کتبی به همراه مدارک مورد نیاز که در ذیل اشاره شده در یکی از زمینه های تخصصی اعلام شده (جدول شماره1- زمینه تخصصی واحدفنی و مهندسی ) می توانند جهت اخذ جواز فنی مهندسی اقدام نمایند.در صورت کامل بودن مدارک و تطبیق با شرایط و ضوابط مندرج در دستورالعمل ، جواز واحد فنی مهندسی صادر خواهد شد .

تبصره 1: شخصیت های حقوقی به یکی از اشکال زیر می توانند متقاضی دریافت جواز تاسیس واحد فنی مهندسی می باشند .

1- واحد فنی مهندسی به عنوان بخشی از یک واحد تولیدی با ساختار تشکیلاتی مصوب و تحت نظارت مستقیم مدیر عامل

2- مؤسسه یا شرکت به صورت سرمایه گذاری ، همکاری مشترک با سایر مؤسسات و شرکت های داخلی و خارجی ( کنسرسیوم ) بر اساس قوانین و مقررات جاری کشور .

تبصره 2:اعتبار جواز فنی مهندسی یکسال از تاریخ صدور می باشد .

تبصره 3:متقاضیان تاسیس واحد فنی مهندسی باید حداقل دارای مدرک کارشناسی در رشته های مرتبط از دانشگاههای معتبر داخلی و خارجی با سوابق تجربی مناسب در زمینه فعالیت مورد نظر باشند .

مدت زمان انجام کار : یک هفته

مراحل و شرح اقدامات لازم برای صدور جواز تاسیس :

1.  تکمیل فرم درخواست  - تکمیل مدارک توسط متقاضی و ارائه به سازمان جهت بررسی

2.  بررسی مدارک ارائه شده توسط کارشناسان اداره آموزش وفنآوری سازمان

3. درصورتی که مدارک ارائه شده با شرایط‌‌ مندرج در دستورالعمل و شرایط و ضوابط موجود مطابقت داشته باشد جواز تاسیس واحدفنی و مهندسی توسط سازمان صادر خواهد شد (درغیراین صورت مدارک برای رفع نواقص به متقاضی ارجاع داده می شود.)

4. صدور جواز فنی و مهندسی

 مدارک موردنیاز:

1. فرم درخواست

2. تصویر مدرک تحصیلی متقاضی یا متقاضیان (در صورتیکه متقاضی شخصیت حقوقی باشد تصویر مدارک تحصیلی اعضای هیت مدیره لازم است.)

3. تصویر شناسنامه و تصویرکارت پایان خدمت (ویژه آقایان)

4. E-mail  (نشانی پست الکترونیک )

5. نشانی کامل فرد متقاضی و یا محل دفتر که در آگهی تاسیس شرکت ثبت شده است (کد پستی 10 رقمی الزامی است )

درمورد متقاضیان حقوقی ارایه فتوکپی اساسنامه شرکت ، اظهارنامه ثبت شرکت و آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی وآگهی آخرین تغییرات در شرکت و روزنامه رسمی آن، تقاضانامه با سر برگ شرکت الزامی است
زمینه های تخصصی واحد فنی مهندسی

سیستمهای مدیریت و بهبودکیفیت
 مهندسی مواد و فرآیندهای تولید
صنایع غذایی و داروئی
صنایع شیمیایی و سلولزی
صنایع نساجی و چرم
صنایع کانی غیرفلزی ( سیمان ـ گچ ، آهک و …… )
صنایع زیست محیطی ،آب و فاضلاب و فیلتراسیون
صنایع کشاورزی
صنایع برق ، الکترونیک ،کنترل و اتوماسیون و غیره  

اخذ جواز تاسیس 

اخذ جواز تاسیس

اخذ جواز تاسیس 

 پروانه پژوهش‌

بکارگیری استعدادها و امکانات علمی، صنعتی و معدنی در جهت نیل به ساخت داخل، رفع مشکلات و تنگناهای صنایع و معادن کشور از طریق ایجاد و توسعه مراکز پژوهشی صنعتی و معدنی کاربردی.

پروانه پژوهش چیست ؟

پروانه ای است که پس از اخذ جواز تاسیس مرکز پژوهشهای صنعتی ومعدنی و انجام سایر اقدامات لازم (طبق ضوابط و دستورالعملهای مربوطه که در زمان اخذ جواز تاسیس به متقاضی ارائه گردیده است) از سوی دارنده جواز تاسیس، توسط سازمان صنایع و معادن استانها صادر می گردد.

مراحل و شرح اقدامات برای صدور جواز : 
1. تکمیل فرم درخواست و ارسال آن به سازمان 
2. تکمیل پرسشنامه وارایه آن همراه با مدارک موردنیاز به سازمان صنایع و معادن 
3. بررسی پرسشنامه ومدارک ضمیمه توسط کارشناسان اداره آموزش و فنآوری سازمان و انجام امتیاز بندی (در صورت عدم کسب امتیاز 180، ارسال پاسخ منفی با ذکر دلیل) 
4. بازدیدکارشناسی از مرکز پژوهش توسط اداره آموزش و فنآوری سازمان سازمان صنایع و معادن استان 
5. طرح در شورای پژوهشهای صنعتی و معدنی به منظور تصویب پروانه پژوهش 
6. صدور پروانه پژوهش توسط سازمان صنایع و معادن استان  
مدارک مورد نیاز: 
1. فرم درخواست صدور پروانه پژوهشی با ذکر فعالیت پژوهشی موردنظر و گرایش ان 
2. فرم پرسشنامه 
3. یک برگ تصویر از اخرین مدرک تحصیلی ،یک برگ تصویر شناسنامه یک برگ تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت دائم ( ویژه اقایان ) مربوط به اعضای هیات مدیره و یا همکاران مرکز پژوهشی(مدارک تحصیلی می بایستی لیسانس و بالاتر و مرتبط با زمینه پژوهشی مورد نظر باشد.) 
4. یک برگ تصویر اساسنامه شرکت 
5. یک برگ تصویر ثبت شرکت درروزنامه رسمی 
6. تصویر اگهی اخرین تغییرات درشرکت در روزنامه رسمی 
7. رزومه کاری هیات مدیره شرکت و همکاران مرکز پژوهشی 
8. فرم درخواست تمایل به همکاری با مرکز پژوهشی توسط همکاران مرکز پژوهشی

 

 جواز تاسیس مرکز پژوهش های صنعتی و معدنی

به کارگیری استعدادها و امکانات علمی، صنعتی و معدنی در جهت نیل به ساخت داخل، رفع مشکلات و تنگناهای صنایع و معادن کشور از طریق ایجاد و توسعه مراکز پژوهشی صنعتی و معدنی کاربردی.

مرکز پژوهشهای صنعتی و معدنی:

مرکزی است که انجام پژوهشهای فنی- مهندسی در زمینه صنایع و معادن و کاربرد آن رابرای واحدهای تولیدی هم در مراحل قبل و هم در حین تولید بعهده دارد این مرکز می تواند دارای بخشهای پژوهش، طراحی آزمایشگاه و همچنین کارگاه پژوهشی باشد.

جواز تاسیس مرکز پژوهشهای صنعتی و معدنی:

مجوزی است حاوی اطلاعات پایه ای از قبیل مشخصات نیروی انسانی، زمینه فعالیت پژوهشی و ... که پس ازبررسی کارشناسی و دارا بودن شرایط لازم از سوی سازمان صنایع و معادن استان صادرخواهد شد.
مراحل و شرح اقدامات :
1. تکمیل فرم درخواست به شماره و دریافت دستورالعمل مربوطه وارسال مدارک لازم به سازمان صنایع و معادن 
2. بررسی مدارک توسط سازمان صنایع ومعادن 
3. صدور جواز تاسیس توسط سازمان صنایع و معادن استان 

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی : 
1. فرم درخواست صدور مجوز با ذکر فعالیت پژوهشی مورد نظر وگرایش ان 
2. ارائه یک برگ تصویراخرین مدرک تحصیلی (متقاضی یا متقاضیان می بایستی دارای مدرک تحصیلی لیسانس به بالا بوده ومدرک تحصیلی انها مرتبط بازمینه پژوهشی مورد نظر باشد) 
3. ارائه یک برگ تصویر شناسنامه 
4. ارائه یک برگ تصویر پایان خدمت یا معافیت دائم ( ویژه اقایان) 
5. ارائه رزومه کاری و شغلی 
مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی : 
1. فرم درخواست صدور مجوز با ذکر فعالیت پژوهشی موردنظر و گرایش ان 
2. ارائه یک تصویر از اخرین مدرک تحصیلی ،یک برگ تصویر شناسنامه یک برگ تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت دائم ( ویژه اقایان ) مربوط به اعضای هیات مدیرهو همکاران مرکز پژوهشی 
3. ارائه یک برگ تصویراظهارنامه ثبت شرکت 
4. ارائه یک برگ تصویر ثبت شرکت درروزنامه رسمی 
5.ارائه اخرین اگهی تغییرات درروزنامه رسمی 
6. ارائه رزومه کاری هیات مدیره شرکت 
 

پروانه فنی مهندسی در بخش صنعت و معدن:

سازماندهی ، نظارت برایجاد رشد و توسعه واحدهای فنی مهندسی در جهت بهره برداری از توانمندیهای آنها در بخش صنعت و معدن

تعاریف : پروانه واحد فنی مهندسی ـ مجوزی است که پس از اخذ جواز فنی و مهندسی ، ثبت شرکت ، ایجاد دفتر فنی مهندسی ، فراهم نمودن امکانات لازم و ارائه فعالیتهای مناسب و قابل قبول در زمینه تخصصی مربوطه و بر اساس مفاد دستورالعمل واحدهای فنی مهندسی ، از طرف سازمان صنایع ومعادن استان صادر می گردد .

شرایط متقاضیان پروانه فنی مهندسی :

کلیه متقاضیان اعم از حقیقی و حقوقی که دارای جواز واحد فنی مهندسی یا دارای مجوز از شورای انفورماتیک یا سازمان برنامه و بودجه هستند و حداقل یکسال از تاریخ صدور آن گذشته باشد و در زمان درخواست پروانه ، اعتبار آن منقضی نشده باشد ، می توانند نقاضای صدور پروانه فنی مهندسی نمایند .

شرایط کلی:

ـ دارا بودن شرایط موجود در بند ضوابط صدور جواز فنی مهندسی

ـ کسب حداقل 300 امتیاز بر اساس جدول مرتبط با زمینه تخصصی

ـ ثبت رسمی مؤسسه یا شرکت با موضوع مرتبط با زمینه تخصصی

ـ وجود حداقل یکنفر با مدرک کارشناسی و پنج سال سابقه کار در زمینه تخصصی مورد تقاضا که از بین اعضاء اصلی متقاضیان جواز واحد فنی مهندسی باشند .

ـ سابقه انجام حداقل یک پروژه مرتبط با زمینه تخصصی که مراحل اجرایی خود را طی کرده باشد .

ـ دارا بودن حداقل امکانات لازم جهت ارائه خدمات فنی مهندسی از قبیل دفتر کار مناسب ، لوازم دفتری ، آرشیو فنی ، کتابخانه ، تجهیزات نقشه کشی ، کامپیوتر و لوازم جانبی آن .
تبصره : واحد فنی مهندسی دارای پروانه فنی مهندسی بعد ازسه سال از طرف سازمان صنایع و معادن استان مورد ارزیابی و تعیین صلاحیت مجدد قرار می گیرد . در صورت احراز شرایط ، کسب امتیاز لازم و ارائه مدارک انجام فعالیتهای قابل قبول مهندسی ، پروانه آن تمدید می گردد و درغیر اینصورت باطل خواهد شد .

- دارندگان جواز تأسیس و پروانه فنی مهندسی باید اطلاعات و آمارهای مورد نیازسازمان صنایع و معادن یا وزارت صنایع و معادن و پرسشنامه های سالانه ارسال شده از سوی دفتر پژوهش و فناوری و آموزش را تکمیل نمایند.
مراحل و شرح اقدامات :
1. تکمیل فرم درخواست به شماره از سوی اشخاص حقیقی و یا حقوقی ( متقاضی )و ارسال به سازمان صنایع و معادن 
2. تکمیل فرم پرسشنامه به شماره وارایه مدارک موردنیاز و به سازمان صنایع ومعادن جهت بررسی 
3. بررسی مدارک ارائه شده توسط کارشناسان اداره آموزش و فنآوری سازمان 
4. بازدید کارشناسی ازواحد فنی و مهندسی توسطاداره آموزش و فنآوری سازمان و اعلام و تطبیق مستندات ارائه شده با وضعیت موجود در شرکت 
5. درصورتیکه مدارک ارائه شده با شرایط موجود شرکت و دستورالعمل واحدهای فنی و مهندسی مطابقت داشته باشدمدارک برای بررسی وتایید نهایی به مدیریت ارسال میگردد 
درغیراین صورت مدارک برای رفع نواقص به متقاضی ارجاع داده می شود 
6. صدور پروانه فنی و مهندسی 
مدارک موردنیاز: 
1. فرم درخواست 
2. فرم پرسشنامه 
3. عضویت در یکی از تشکلهای مهندسی یا صنعتی و تایید فعالیت متقاضی در ارائه خدمات فنی مهندسی در زمینه مورد درخواست 
4. تصاویرمدرک تحصیلی ،شناسنامه و کارت پایان خدمت یا معافیت دایم(ویژه آقایان) 3 نفر از اعضای هیات مدیره با مدرک مرتبط در زمینه فعالیت فنی مهندسی مورد تقاضا 
5. تصویر دوره های تخصصی گذارنده 
6. تصویر قراردادهای به اتمام رسیده از زمان صدورجواز فنی مهندسی و همچنین حسن انجام کار یکی از قراردادهای ارایه شده 
7. تصویر اظهار نامه ثبت شرکت در روزنامه رسمی 
8. تصویراگهی آخرین تغییرات شرکت ، در روزنامه رسمی 
9. نشانی کامل پستی ثبت شده متقاضی در آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی متقاضی به همراه کدپستی 10 رقمی

اخذ جواز تاسیس

اخذ جواز تاسیس

 
 



نویسنده: مشاور حقوقی - یکشنبه ۱۳ تیر ،۱۳٩٥

کد اقتصادی 

ثبت شرکتها به طور کلی در انواع مختلفی امکان پذیر است، اما بیشترین آمار برای تقاضای ثبت شرکت در انواع سهامی خاص،شرکت با مسئولیت محدود، تعاونی ها و ثبت موسسه می باشند، برای ثبت هریک از این شرکتها به مدارک و موارد مربوط به آنها نیاز است که به طور کامل در مقالات دیگر سایت به تشریح آنها پرداخته ایم،اما همه این انواع ثبت شرکتها در یک چیز باهم مشابه اند و آن اخذ کد اقتصادی می باشد.
هر شرکت و یا موسسه پس از ثبت و از تاریخ ثبت آن 2 ماه زمان دارد که نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی اقدام نماید.

اخذ کد اقتصادی :

برای چگونگی اخذ کد اقتصادی لازم است ابتدا توضیحی مختصر در مورد کد اقتصادی ارائه نماییم، منظور از کد اقتصادی یک شناسه 12 رقمی است که برای شناسایی شرکت در واحد مالیاتی مربوط به خود از آن استفاده می شود،برای اخذ برگه ی کد اقتصادی نیاز است ابتدا برای شرکت مورد نظر در واحد مالیاتی که آدرس شرکت مربوط به آن می شود تشکیل پرونده مالیاتی داد.

مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده مالیاتی در هر واحد مالیاتی متفاوت است اما مهم ترین آنها :

1- کلیه مدارک ثبت شرکت اعم از اساسنامه شرکتنامه، تقاضانامه و... 
2- کپی برابر اصل کلیه مدارک ششناسایی اعضای شرکت
3- گواهی امضاء از صاحبان امضاء شرکت
4- مهر شرکت
5- اجاره نامه ی رسمی و دارای کد رهگیری از آدرس شرکت و به نام شرکت 
این 5 مورد مهم ترین مدارک برای تشکیل پرونده مالیاتی شرکت بشمار می روند ،پس از تشکیل پرونده می بایست نسبت به پرداخت دو در هزار سرمایه ثبت شرکت و ارائه فیش بانکی منو به پرداخت مبلغ مورد نظر اقدام نمود، پس از تکمیل این مدارک به سرممیزی شرکت ،برگه کد اقتصادی تحویل شخص صاحب امضاء شرکت و یا وکیل شرکت می گردد.
برگه کد اقتصادی ارائه شده شامل کد اقتصادی 12 رقمی شرکت ،شماره پرونده شماره کلاسه پرونده ، شماره واحد مالیاتی و سایر اطلاعات مربوط به پرونده مالیاتی شرکت می باشد.
در مورد کد اقتصادی شرکتها باید گفت که این کد 12 رقمی ثابت و بدون تغییر است و برخلاف شماره ثبت شرکتها که در صورت تغییر محل به واحد ثبتی دیگر تغییر می یابند ،غیرقابل تغییر است.

کد اقتصادی 

کد اقتصادی 

گواهی ارزش افزوده :

برای اخذ گواهی ارزش افزوده شرکت می بایست حتما شرکت دارای کد اقتصادی 16 رقمی باشد ،این کد اقتصادی از طریق سامانه اینترنتی سازمان امور دارایی و کد اقتصادی قابل دریافت است اما نکته قابل توجه این است که برای اخذ کد اقتصادی 16 رقمی نیاز به کد اقتصادی 12 رقمی شرکت می باشد.
پس در نتیجه برای اخذ گواهی ارزش افزوده ی شرکت می بایست حتما شرکت دارای کد اقتصادی 12 رقمی باشد و در صورت دارا بودن کد اقتصادی 12 و 16 رقمی می توان برای اخذ گواهی ارزش افزوده اقدام نمود ،این کار نیازمند ثبت نام اینترنتی که خود شامل دو مرحله می باشد و تحویل مدارک مورد نیاز به سازمان ارزش افزوده می باشد.
ثبت نام اینترنتی ارزش افزوده شرکت شامل 2 مرحله است،مرحله اول پیش ثبت نام است که در صورت اعلام اطلاعات صحیح ،گذر واژه و نام کاربری به آدرس شرکت ارسال می گردد،با در اختیار داشتن این گذرواژه و نام کاربری می توان مرحله دوم ثبت نام را پیش برد،مرحله بعدی که خود شامل 13 مرحله می باشد نیاز به تکمیل دارد که پس از تکمیل و تایید نهایی این مراحل می توان نسبت به تحویل فیزیکی مدارک مورد نیاز به سازمان ارزش افزوده اقدام نمود.
مدارک مورد نیاز برای اخذ گواهی ارزش افزوده علاوه بر مدارکی که برای کد اقتصادی نیاز است و در ابتدا تشریح گردید، ارائه قراردای فی مابین شرکت و شرکتی که می بایست 9 درصد ارزش افزوده از آن اخذ گردد می باشد،پس از ارائه این قرارداد و واریز 9 درصد ارزش افزوده ی مربوط به آن و ارائه فیش بانکی ،گواهی ارزش افزوده ی شرکت صادر می گردد.

کد اقتصادی 

 

کد اقتصادی 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.