ثبت برند
ثبت برند
برند چیست؟
چنانچه که ما بتوانیم یک سری از خدمات ارائه شده و کالاهای تولید شده توسط یک شرکت، سازمان و یا شخصی را از سایر تولیدات در آن سری متمایز کنیم میتوانیم به صورت انحصاری برای آن خدمات یا کالا نشانی منحصر به فرد را در نظر بگیریم که برند یا علامت تجاری نامیده میشود.
چنانچه قوانین مربوط به قانون علامت را بررسی کرده باشید متوجه میشوید که سیامین قانون مربوط به برند میباشد که عبارت است از:
الف- هر نشانی که به وسیله آن بتوانیم خدمات و کالاهای تولید شده را از یکدیگر متمایز کنیم علامت نامیده میشود.
ب- علامت جمعی که در اظهار نامه ثبت معرفی میشود همان نشان قابل رویتی است که میتواند مبدا و ویژگیهای دیگری از جمله خدمات اشخاص حقوقی یا حقیقی و یا کیفیت کالای ارائه شده متمایز کند.
ج- عنوان یا اسمی که معرفی کننده شخص حقوقی و یا حقیقی باشد، برند نام دارد.
ثبت برند
ثبت برند
ثبت برند
مزیتهای ثبت برند
چنانچه شما برندی را ثبت کنید این امکان فراهم میشود که مشتریان بتوانند محصولات را به راحتی از سایر محصولات تشخیص دهند.
ثبت یک برند به راحتی سازمانها و یا شرکتها و محصولات آنها را از یکدیگر تفکیک و متمایز میکند.
به عبارتی میتوان برند را ابزاری برای وجهه و شهرت شرکت و سازمانها دانست که برای بازاریابی میتوانند از برند استفاده کنند.
وجود برند سازمانها را تشویق میکند که کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند و برای افزایش کیفیت سرمایه گذاری کنند.
داشتن برند امکان دارد که شرایط را طوری فراهم کند که شما بتوانید برای فعالیتهای شرکت خود وام دریافت کنید.
وجود برند یکی از اجزا مهم موافقتنامه هایی میباشد که از طرف نمایندگی اعطا شده است.
به دارایی شما برای کسب و کار، ارزش و اعتبار میدهد.
قوانین به صورتی است که محل حق امتیازها منابع مسقیم درآمد هستند که اجازه استفاده از آنها به اشخاص ثالث داده خواهد شد.
به چه دلایلی از برندها حمایت میشود؟
در ظاهر اینگونه میباشد که کسب و کار های کوچک و بزرگ به اهمیت وجود برند پی بردهاند اما در واقعیت این چنین است که سرمایه گذاران و صاحبان شرکتها دلایل اصلی ثبت برند را به درستی درک نکردهاند.
زمانیکه یک برند به نام شرکت و یا شخصی ثبت میشود به طور قانونی حق انحصاری آن محصول را در اختیار میگیرد و همین امر سبب میشود که از تولید کالاهایی مشابه و تقلبی جلوگیری شود.
ثبت نکردن برند میتواند خسارات جبران ناپذیری را دربر داشته باشد زیرا رقیبان شما میتوانند با وارد کردن کالاهای تقلبی به بازار علاوه بر در دست گرفتن بازار و کاهش سود شما، اعتبار و وجهه برند شرکتتان را نیز با ارائه محصولاتی با کیفیت پایینتر زیر سوال برده تا جایی که همین امر موجب بی اعتبار شدن برندتان در میان مشتریان شود.
در واقع ثبت برند تضمین کننده موفقیت شما در بازار بوده و بسیار ضروری میباشد. شما میتوانید حق استفاده از یک برند را برای کسب درآمد و ایجاد یک منبع مالی به شرکتهای ثالث بدهید. به علاوه حتی میتوانید نمایندگی خود را با اعطای قراردادی به شرکت یا شخص دیگری واگذار نمایید.
زمانی که برند شما در میان مردم به شهرت قابل قبولی دست پیدا کند میتوانید از موسسات مالی تقاضای وام کرده و برای موفقیت هر چه بیشتر کسب و کارتان از این وام به عنوان منبع مالی استفاده کنید.
مدت زمان اعتبار برند ثبت شده
زمان اعتبار یک برند ثبت شده ۱۰ سال است که این زمان در دورههای ۱۰ ساله نیز تمدید میگردد. پس از پایان مدت زمان اعتبار به مدت ۶ ماه فرصت دارید که برند خود را تمدید و هزینه را پرداخت کنید که البته این زمان با پرداخت جریمه همراه میباشد.
چه علائمی میتواند به عنوان برند ثبت شود؟
برند میتواند تصویر، عکس، رنگ، شکل، ترسیمات، عدد، حروف و یا هر حرف یا کلمهای و یا ترکیبی از اینها باشد که از آن برای شناخت خدمات یا کالا استفاده کنیم. شعارهای تبلیغاتی نیز در بعضی از کشورها به عنوان برند در نظر گرفته میشوند. معمولا برای ثبت برندها یک سری قوانین در نظر گرفته میشود از جمله اینکه گرافیکی و قابل ثبت باشند.
چه برند هایی غیر قابل ثبت هستند؟
شما حق استفاده از واژههای عام را به عنوان برند محصول خود را ندارید. برای مثال زیبا یک واژه عام است و اگر از آن برای معرفی محصولات آرایشی استفاده شود و حق انحصاری آن به کالاهای یک شرکت تولیدی داده شود غیرمنصفانه خواهد بود.
همچنین در قوانین آمده است که واژههای عام نیز نمیتوانند به عنوان برند انتخاب شوند. چنانچه شما تولید کننده تلویزیون باشید نمیتوانید کلمه تلویزیون را به عنوان برند در نظر بگیرید زیرا این کلمه تنها به شرکت شما تعلق ندارد.
علائمی که موجب نقض هنجارهای اخلاقی میشود و مخالف با مسائل مذهبی و اعتقادی مردم میباشد اجازه ثبت شدن را ندارند.
شما نمیتوانید از علائم فریب دهنده و یا گمراه کنند برای ثبت برند خود استفاده کنید برای مثال چنانچه شما تولید کننده اسپری رنگ هستید حق ندارید از تصویر گل برای برند محصول خود استفاده کنید تا با اسپری خوشبوکننده اشتباه گرفته شود و مشتری به هنگام خرید فریب برند تجاری محصول شما را بخورد و گمراه شود.
نشان سایر کشورها، علائم رسمی دولتی، سازمانهای بین المللی و پرچمهای نشان دهنده حکومت سلطنتی قابل ثبت نمیباشند. البته نمونههایی از این علائم که قابل ثبت نیستند به دفتر بین المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی به نام Wipo اعلام شده است.
با توجه به ماده ۳۲ قانون، علائم در یک سری موارد قابلیت ثبت شدن را ندارند:
الف- قابلیت متمایز کردن کالای تولیدی را از سایر کلاهای شرکتهای دیگر نداشته باشد.
ب- مخالف اخلاق، هنجارهای اجتماعی و موازین شرعی باشد.
ج- موجب گمراه کردن مکانهای عمومی و یا اماکن تجاری شود برای مثال نشان دهنده منطقه جغرافیایی به خصوصی باشد که قرار دادن آن در اماکن عمومی موجب اختلال گردد.
د- تقیلد و کپی برداری از نشان رسمی یک کشور، سازمان بین المللی، نشان مملکتی، نشان نظامی و یا پرچم یک کشور باشد.
ه- به طور گمراه کنندهای ترجمه یک برند دیگر باشد و یا مشابه با خدمات و محصولات شرکت دیگری باشد.
و- چنانچه شبیه و یا عین آن برند در قبل برای یک سری خدمات و محصولات غیرمشابه به ثبت رسیده و در میان مردم شناخته شده باشد البته در صورتی که ثبت آن به مالک قبلی و اعتبار آن لطمه و یا خسارتی را وارد سازد.
ز- شما این اجازه را ندارید که قببل از به پایان رسیدن اعتبار یک برند آن را به نام خود ثبت کنید زیرا این حق برای مالک فعلی آن در نظر گرفته شده است.
مراحل ثبت برند تجاری
تعریف علایم تجاری
علامت ،علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از:
الف- علامت یعنی هر نشان قابل رویتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی راازهم متمایز سازد.
ب- علامت جمعی یعنی هرنشان قابل رویتی که با عنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدا و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی راکه ازاین نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده بکنند متمایز سازد.
ج-نام تجاری یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد.
انواع علایم تجارتی:
۱-علایم جمعی:علایمی هستند که به یک جماعت قانونی تعلق دارند و دسته و گروه خاصی راکه به تولیدان کالایا خدمت می پردازند معرفی می کنند .
۲-علایم تایید شده یا تضمینی: علایمی هستند که ممکن است توسط هرکس که بتواند کالا و خدمات خودرا با استاندارد تعیین شده تطبیق دهد مورد استفاده قرار می گیرند.
۳- علایم مشهور: علامتی که دریک کشور مشهور شده است(چه به ثبت رسیده باشد چه ثبت نشده باشد)
قانون ثبت اختراعات طرح های صنعتی و علایم تجاری: اظهارنامه ثبت علامت به همراه نمونه علامت و فهرست کالاها یا خدماتی که ثبت علامت برای آنها درخواست شده و براساس طبقه بندی قابل اجرا یا طبقه بندی بین المللی باشد به اداره مالکیت صنعتی تسلیم می شود . پرداخت هزینه های ثبت علامت برعهده متقاضی است.متقاضی می تواند تا زمانی که اظهارنامه او هنوز ثبت نشده آن را مسترد کند.
اداره مالکیت صنعتی اظهار نامه را از لحاظ انطباق با شرایط و مقررات مندرج دراین قانون بررسی و در صورتی که علامت را قابل ثبت بداند اجازه انتشار آگهی مربوط به آن را صادر می کند.هر ذینفع می تواند حداکثر تا سی روز از تاریخ انتشار آگهی اعتراض خود را مبنی برعدم رعایت مفاد بند (الف) ماده ۳۰و ماده ۳۲ این قانون به اداره مالکیت صنعتی تسلیم نماید. دراین صورت:اداره مالکیت صنعتی رونوشت اعتراض نامه را به متقاضی ابلاغ کرده و بیست روز به او مهلت می دهد تا نظر خود را اعلام کند. متقاضی در صورت تاکید بر تقاضای خود یادداشت متقابلی رابه همراه استدلال مربوط به اداره مذکور می فرستد. در غیر این صورت اظهار نامه وی مسترد شده تلقی خواهد شد.
اگر متقاضی یادداشت متقابلی بفرستد اداره مالکیت نعتی رونوشت ان در اختیار معترض قرار می دهد و با درنظر گرفتن نظرات طرفین و مواد این قانون تصمیم می گیرد که علامت را ثبت و یا آن را رد کند.پس از انتشار آگهی اظهارنامه و تا زمان ثبت علامت متقاضی ازامتیازات و حقوقی برخوردار است که در صورت ثبت برخوردار خواهد بود . با این حال هرگاه به وسیله متقاضی ثبت درباره عملی که پس از آگهی اظهارنامه انجام شده دهوایی مطرح شود و خوانده ثابت کند که در زمان انجام عمل علامت قانونا قابل ثبت نبوده است به دفاع خوانده رسیدگی و در مورد ثبت یا عدم ثبت علامت تصمیم مقتضی اتخاذ می شود.
هرگاه اداره مالکیت صنعتی تشخیص دهد که شرایط مندرج دراین قانون رعایت شده است علامت را ثبت کرده و آگهی مربوط به ثبت آن را منتشر و گواهینامه ثبت را به نام متقاضی صادر می نماید.
ثبت برند
ثبت برند
ثبت برند