یکی از فعالیت های اصلی کلینیک مشاوره برند در زمینه مدیریت نام تجاری ، مانیتورینگ یا ردیابی ارزش نام تجاری است . این اقدام باید به صورت مرتب در بازه های زمانی معین و مشخص صورت بگیرد . مانیتورینگ در اصل مجموعه ای از تحقیقات است به این منظور که سازمان ببیند که آیا نام تجاری خود، عملکرد مورد نیاز سازمان را انجام می دهد یا خیر؟ این تحقیقات می تواند از درون یا بیرون سازمان انجام بگیرد .به بیان دیگر تحقیقات در زمینه ارزیابی نام تجاری به دو هسته درونی و برون سازمانی تقسیم بندی میشود .

ردیابی ارزش نام تجاری به سازمان کمک می کند تا تمرکز خود را در بحث حفظ ارزش نام تجاری حفظ کند و به بیان دیگر در صورتیکه این مشکلات قابل رفع هستند آنها را برطرف کرده و یا درصورتیکه موانع دیگری برسر راهش وجود دارد به چاره اندیشی برای رفع آن موانع تلاش بکند. بحث Tracking یا ردیابی مرتب و منظم ارزش نام تجاری به طورکلی عملکرد و ارزش نام تجاری را در برمی گیرد . به بیان دیگر در زمینه ردیابی ارزش نام تجاری ما عملکردها و ارزش سازمان را مورد ارزیابی مرتب و مداوم قرارمی دهیم و بازخورها را به سازمان برمیگردانیم . مواردی که نیاز به ارزیابی مستمرنام تجاری دارند به ترتیب عبارتند از:

ارزش یابی سهم نام تجاری و یا ارزش ویژه نام تجاری (Brand equity)

بررسی توسعه کارت امتیاز متوازن نام تجاری در عرصه کسب وکار برای توضیح بیشتر دربرگیرنده بررسی هایی در زمینه توسعه Business score card سازمان میباشد.

بررسی نیازها و روندهای آینده صنعت و یا سازمان و گزارش دهی آنها به سازمان

به بیان دیگر این فاز از Brand Tracking با در نظر گرفتن روندهای گذشته، حال و پیش بینی کلی روندهای آینده بازخورهای کلیدی را در زمینه نیازهای به تغییر استراتژی های نام تجاری ، نیاز به تغییر Brand architecture سازمان را به سازمان بازمی گرداند.

بررسی و ردیابی اثربخشی نام تجاری و یا اثربخشی سبد نام های تجاری سازمان

آیا ازدیدگاه مشتری سبد نام تجاری که سازمان تهیه کرده اثربخش هست اگر تنها یک یا دو نام تجاری موفق در این سبد وجود دارد چه عواملی موجب موفقیت آنها شده و آیا حذف نام های تجاری دیگرمیتواند به قدرتمند شدن نام های تجاری دیگر در این سبد کمک بکند و یا خیر؟

ارزیابی و یا ردیابی کلیه خدماتی که سازمان به مشتری ارائه می کند و تاثیر آنها بر برند سازمان

آیا فارغ از ویژگی های محصول ، سبک و سیاق خدمت رسانی سازمان نام تجاری سازمان را زیر سئوال می برد یا خیر؟

بررسی و یا ردیابی شیوه های ارتباطی سازمان با محیط خارج و تاثیر آنها برنام تجاری

به بیان دیگر تبلیغات تجاری، ابزارهای تبلیغاتی سازمان ، متدهای تبلیغی سازمان ، شیوه های که از آنها برای تبلیغ استفاده می کند ، شعارهای تبلیغاتی ، همه و همه بر افزایش ارزش نام تجاری سازمان کمک می کند و درصورتیکه هرکدام از اینها باعث کاهش ارزش نام تجاری میشوند چگونه میتوان این عوامل را برطرف کرد.

ردیابی و یا ارزیابی مستمر وضعیت بسته بندی و ظاهر کالا و یا خدمات سازمان و تاثیر آنها بر برند سازمان

همانطورکه می دانید بسیاری ازموارد ظاهر و بسته بندی محصولات بر برند سازمان تاثیر زیادی دارد به این دلیل که اولین شیوه مواجه مشتریان با نام تجاری ازطریق محصول و ویژگی های ظاهری آن است . به همین جهت بحث مدیریت نامهای تجاری و بحث Brand Tracking بر روی ویژگی های مرتبط با بسته بندی کالا تاکید زیادی دارد.

ردیابی و یا ارزیابی مستمر استراتژی قیمت گذاری سازمان

بدلیل وابستگی شدید برداشت مصرف کننده ها از نام تجاری و رابطه آن با استراتژی قیمت گذاری و قیمت محصولات در این گام سازمان نیازمند بررسی و مطالعه استراتژی قیمت گذاری خود می باشد تا بتواند جایگاه نام تجاری و یا جایگاه سبد نام های تجاری خود را (پرتفولیوی) Brand portfolio را در ذهن مصرف کنندگان افزایش بدهد.

بررسی اثربخشی و کارایی طراحی فروشگاه ها ، Layout و شبکه توزیع محصولات

از آنجا که این بحث ، یعنی بحث Layout طراحی فروشگاهی و کلا شبکه های توزیع بر بازخور مصرف کنندگان از برند و برداشت ذهنی آنها از نام تجاری تاثیر زیادی دارد به همین دلیل گام آخر در بحث Brand Tracking ارزیابی بحث طراحی فروشگاهی است


ثبت علامت تجاری

ثبت علامت تجاری
ثبت علامت تجاری

ثبت برند 
ثبت برند 

ثبت برند 
راهنمای ثبت برند


ثبت علامت تجاری.