ثبت علامت تجاری
ثبت علامت تجاری
ثبت برند
ثبت برند
ثبت برند
راهنمای ثبت برند
ثبت علامت تجاری
برند چیست؟
علامت تجاری، نام تجاری، نشان تجاری، برند، لوگو و یا نمانام (brand) به نام، عبارت، طرح، تصویر، نماد و یا هر شکل و تعریف دیگری اطلاق می شود که متمایز کننده و معیار تشخیص ارائه دهنده خدمات یا کالا و یا محصولی خاص از محصولات و خدمات مشابه باشد.
اختصاص یک برند به کالا یا خدمتی خاص موجب ایجاد تداعی ذهنی، ایجاد آشنایی و واکنشهای احساسی و عقلی برای بازار هدف و دریافت کننده آن خدمت یا کالای خاص خواهد بود که این آشنایی و برقراری ناخودآگاه ارتباط با تصاویر و نشانه ها از مزایا و فواید یک برند است که در تصمیم گیری مشتری و دریافت کننده خدمت تأثیر گذار بوده و می تواند مبنای انتخاب کالای با برند آشنا و مورد اعتماد شود. در واقع مخاطب با دیدن و برخورد مکرر با یک برند و علامت خاص کم کم ویژگیهای آن برند خاص را به ذهن و قلب خود سپرده و به مرور به آن برند اعتماد خواهد کرد.
در زبان فارسی برند معمولا به کالا یا خدماتی اطلاق می شود که اعتبار و ارزش اجتماعی بالایی نزد مخاطب داشته و افراد نسبت به آن حس علاقه و مالکیت دارند. به عنوان مثال هر شخص خود را هوادار و علاقمند برندی خاص دانسته و در بسیاری از موارد تنها از محصولات خاص همان برند استفاده می کند. در واقع کارکرد برند برانگیختن هیجان، احساسات و عواطف مصرف کنندگان و ایجاد اعتماد در آنهاست که دارندگان برند میبایست با تلاش در خلاقیت و نوآوری و ارائه خدمات ویژه به علاقمندان برند خود سعی در افزایش این اعتماد و علاقه در افراد هوادار خود نمایند.
شرکتهای صاحب برند با تلاش در یادآوری و تکرار مداوم نام تجاری خود در گوش، چشم و ذهن مشتری سعی در کسب مشتریان وفادار خاص خود مینمایند. این موضوع – وفاداری مخاطبان برند- از موضوعات مهم در مبحث برندینگ است که زمینه خریدهای مجدد و مداوم از سوی مشتریان سابق و همچنین معرفی مشتریان جدید توسط آنها را ایجاد می کند.
بنابر آنچه گفته شد برند موفق برندیست که دارای ویژگیهایی چون: متناسب بودن با خدمت یا کالای ارائه شده، جایگاه مناسب در میان مخاطبان، اعتبار، الهام بخشی در زمینه فعالیت خود، خاص و بی مانند بودن در میان همتایان و واجد جذابیت باشد.
اما بایستی دید برند معتبر از نظر مصرف کننده چه ویژگیهایی دارد:
- در طبقه و زمینه فعالیت خود مظهر و نمونه باشد.
- مسئولیت محصول و کیفیت آن توسط تولید کننده پذیرفته شود.
- خرید محصولات آن برند دارای ریسک هرچه کمتری باشد.
- نیاز به تحقیق کمتری داشته و نام و برند محصول به خودی خود معرف ویژگیهای آن محصول باشد
- نشانه کیفیت محصول باشد
- نشاندهنده تعهد تولید کننده محصول نسبت به مشتریان خود باشد.
- استفاده از آن برند موجب تشخص و به نوعی برتری اجتماعی مصرف کننده آن محصول نسبت به سایر برندهای مشابه باشد.
بنابراین علامت تجاری یکی از مهمترین و اصلیترین عناصر و مباحث بازاریابی یک شرکت یا سازمان است که میتواند خلاصه تمام ویژگیها و معرف تمامی ابعاد یک شرکت یا کالا در ذهن مخاطبانش بوده و نشان دهنده تعهد ارائه دهنده برند به مشتری و ایجاد کننده اعتماد در این باب باشد. علامت تجاری میتواند موجب تسریع نفوذ کالا یا خدمات خاص ارائه شده بوده و زمان صرف شده جهت کسب مشتری و معرفی به مخاطبان را به حداقل برساند.
علامت تجاری بایستی دارای ویژگیهای خاص خود باشد که یادآور محصول یا خدمات خاصیست، این ویژگی می تواند نشانه هایی از قبیل رنگ، شکل هندسی، حروف خاص و یا تصاویر خاص خود برای ایجاد تمایز از دیگر محصولات باشد، همچنین می توان در کنار آن از آوا یا آهنگ خاص و یا جمله یا عبارتی ویژه جهت گیرایی بیشتر استفاده نمود. تمامی این ویژگیهای مذکور به نوعی به عنوان محرک روانی و عاطفی مخاطبین عمل خواهد نمود و موجبات اعتماد و علاقه مشتری و یا عدم آن نسبت به محصول یا خدمت ما خواهد بود،بنابراین انتخاب درست برند و استفاده صحیح از آن اهمیت بسیاری در جلب مشتری و مخاطبین خواهد داشت.
ثبت علامت تجاری
ثبت علامت تجاری
ثبت علامت تجاری
ثبت برند
ثبت برند
ثبت برند
راهنمای ثبت برند
ثبت علامت تجاری
جهت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید تلفن : 43933-021
ارسال عدد 6 به 1000727 در کمتر از 10 دقیقه با شما تماس میگیریم
موسسه حقوقی فردا