sabtefarda

ثبت شرکت

sabtefarda

ثبت شرکت

مدارک ثبت علامت




مدارک ثبت علامت تجاری ، نام تجاری (ثبت برند)
 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت علامت تجاری برای اشخاص حقیقی

 
  1. تصویر برابر اصل شده شناسنامه و کارت ملی 
  2. ارائه پروانه بهره برداری یا مجوز تولید یا پروانه کسب برابر اصل شده یا نامه ایی از واحد یا صنف مربوطه مبنی بر ارائه خدمات جهت اداره ثبت علائم تجاری
  3. تصویر علامت مورد نظر به ابعاد 6*6 سانتیمتر به تعداد 12 عدد و توضیح در برگی جداگانه درخصوص علامت و توصیف آن و مستند نام مورد نظر از فرهنگ لغت
  4. کارت بازرگانی بنام شخص دارنده جواز (در صورتیکه علامت مورد نظر لاتین و یا غیر فارسی باشد)
  5. امضای وکالتنامه
 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت علامت تجاری برای اشخاص حقوقی یا شرکتها

 
  1. ارائه پروانه بهره برداری یا مجوز تولید یا پروانه کسب برابر اصل شده
  2. تصویر اولین روزنامه رسمی شرکت(آگهی تاسیس) و روزنامه رسمی آخرین تغییرات هیات مدیره شرکت (دوره آن منقضی نشده باشد.)
  3. تصویر برابر اصل شده شناسنامه و کارت ملی دارندگان حق امضای اوراق بهادار شرکت
  4. کارت بازرگانی برابر اصل شده شناسنامه شخص حقوقی(در صورتیکه علامت مورد نظر لاتین باشد) 
  5. تصویر علامت مورد نظر به ابعاد 6*6 سانتیمتر به تعداد 12 عدد و توضیح در خصوص علامت و توصیف
  6. امضای وکالتنامه توسط دارندگان حق امضای مجاز اوراق بهادار و مهر شرکت
  7. ثبت علامت تجاری

     

    ثبت علامت تجاری

    ثبت علامت تجاری

     

    ثبت علامت تجاری

مفاهیم کلی علائم تجاری


 

ثبت علامت تجاری

ثبت علامت تجاری

 

ثبت علامت تجاری


علامت تجاری چیست؟

علامت تجاری نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص/بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه‌ها با اشخاص متمایز نماید.

طبق ماده 30 قانون علامت‌، علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از:

الف ـ علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.

ب ـ علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رؤیتی که باعنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدأ و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یاخدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می‌کنند متمایز سازد.

ج ـ نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص‌کننده شخص حقیقی یاحقوقی باشد.

مزایای ثبت علائم تجاری                                                                  

·        تضمین می‌کند که مشتریان می‌توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.

  • شرکت‌ها را قادر می‌سازد محصولات‌شان را از یکدیگر متمایز سازند.
  • ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت‌ها هستند.
  • اجازه استفاده از  آنها به اشخاص ثالث داده می‌شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می‌باشند.
  • جزء ضروری موافقت‌نامه‌های اعطای نمایندگی هستند.
  • ممکن است دارائی ازرشمند کسب و کار باشند
  • شرکت‌ها را تشویق می‌کنند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه‌گذاری کنند.
  • ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.

 

ثبت علامت تجاری

 

ثبت علامت تجاری

ثبت علامت تجاری

 

ثبت علامت تجاری

دلایل حمایت از علائم تجاری و حقوق ناشی از آن

با اینکه اکثر کسب و کارها به اهمیت استقاده از علائم تجاری به منظور تمیز دادن محصولات‎شان از محصولات رقبا پی برده‌اند، همه آنها اهمیت حمایت از علائم تجاری از طریق ثبت را درک نکرده‌اند.

پس از ثبت علامت طبق قانون ثبت علائم تجاری شخص/شرکت حق انحصاری پیدا میکند، بموجب آن می‌توانید از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده‌ای مشابه علامت تجاری شما هستند جلوگیری نماید.

اگر علامت تجاری ثبت نشود، شرکت‌های رقیب از همان علامت یا علامتی که شباهت آن با علامت مزبور به اندازه‌ای است که موجب گمراهی خواهد شد برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده خواهند کرد و در نتیجه سرمایه‌گذاری در بازاریابی یک محصول ممکن است به هدر رود. اگر یکی از رقیبان از علامت تجاری یکسان یا مشابه علامت تجاری استفاده کند، ممکن است مشتریان تصور کنند آن محصول متعلق به همان شرکت است و در نتیجه کالای رقیب را خریداری کند. این امر نه تنها سود شخص/شرکت را کاهش خواهد داد و مشتریان را گمراه خواهد کرد بلکه به شهرت و وجهه آسیب خواهد زد – بخصوص اگر محصول رقیب کیفیت نازلی داشته باشد.

با توجه به ارزش علائم تجاری و اهمیتی که یک علامت تجاری ممکن است در تعیین میزان موفقیت یک محصول در بازار داشته باشد، تضمین اینکه در بازارهای مربوط به ثبت رسیده باشد بسیار ضروری است.

بعلاوه، تفویض اجازه استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده به شرکت‌های ثالث بسیار آسان‌تر است و در نتیجه می‌تواند منبع درآمد بیشتری برای شرکت/شخص بوجود آورد یا اساس انعقاد یک موافقت‌نامه اعطای نمایندگی فروش باشد.

گاهی اوقات، یک علامت تجاری ثبت شده که در میان مشتریان از شهرت خوبی برخوردار است. ممکن است به منظور دریافت منابع مالی یا وام از موءسسات مالی استفاده شود که بطور فزاینده‌ای از اهمیت علائم برای موفقیت کسب و کار آگاه می‌شوند.

 

مدت اعتبار قانونی علائم تجاری ثبت شده

مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن می‌باشد. این مدت با درخواست مالک آن برای دوره‌های متوالی ده ساله با پرداخت هزینه مقرر، قابل تمدید است‌. یک مهلت ارفاقی شش ماهه که از پایان دوره شروع می‌شود، برای پرداخت هزینه تمدید، با پرداخت جریمه تأخیر، درنظر گرفته می‌شود.

 

علائم تجاری قابل ثبت

هر کلمه، حرف یا حروف، عدد، ترسیمات، عکس، شکل، رنگ، تصویر، برچسب یا ترکیب آنها که برای تشخیص کالاها یا خدمات بکار رود، علامت تجاری محسوب می‌شود. در برخی کشورها‌، شعارهای تبلیغاتی نیز علامت تجاری محسوب می‌شوند و در ادارات ملی ثبت علائم تجاری به عنوان علامت تجاری ثبت می‌شوند. تعداد روز افزون کشورها اجازه می‌دهند شکل‌هائی از علائم تجاری که قبلا مرسوم نبوده‌اند نیز ثبت شوند کانند رنگ‌ها، علائم سه بعدی (شکل یا بسته‌بندی کالاها)، نشان‌های قابل شنیدن (صداها) یا نشان‌های قابل استشمام (بوها). با اینحال، بسیاری از کشورها برای آنچه که بعنوان علامت تجاری قابل ثبت هستند محدودیت‌هایی قائل شده‌اند و عمومآ اجازه ثبت نشان‌هائی را می‌دهند که قابل روءیت هستند یا می‌توان آن‌ها را بصورت گراقیک نشان داد.

ثبت علامت تجاری

 

ثبت علامت تجاری

ثبت علامت تجاری

 

ثبت علامت تجاری


 

 علائم تجاری غیر قابل ثبت

واژه‌های عام. برای مثال، اگر شرکت شما قصر دارد علامت تجاری «صندلی» را برای فروش صندلی ثبت کند، تقاضانامه ثبت این علامت مردود خواهد شد چون «صندلی » واژه‌های علم برای این محصول است.

واژه‌های توصیف کننده. اینها کلماتی هستند که معمولآ در تجارت به منظور توصیف محصول مورد نظر بکار می‌روند. برای مثال، ثبت کلمه شیرین برای شکلات قابل قبول نخواهد بود چون محصول را توصیف می‌کند.در واقع اگر به تولیدکننده شکلات برای عرضه محصولاتش حق استفاده انحصاری از کلمه «شیرین» داده شود، کاری ناعادلانه خواهد. به همین ترتیب واژه‌های کیفی مانند «سریع»، «بهترین»، «کلاسیک» یا نوآورانه» به احتمال مردود خواهند شد مگر اینکه بخشی از یک نشان خاص باشند. در این گونه موارد، درج عبارتی دال بر اینکه درخصوص آن بخش از علامت حق استفاده انحصاری درخواست نمی‌شود، ضروری است.

علائم گمراه کننده (فریب دهنده): علائم تجاری هستند که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبداء جغرافیایی محصول گمراه می‌کند یا فریب می‌دهند. برای مثال، عرضه مارگارین به بازار با علامت تجاری که تصویر یک گاو داشته باشد مردود خواهد شد چون علامت موجب گمراهی مصرف کنندگان خواهد شد و مصرف کنندگان به احتمال، تصور خواهند کرد که این علامت به محصولات لبنی مرتبط است (مانند کره حیوانی است).

علائمی که خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه هستند. بطور کلی کلمات یا تصاویری که موازین و هنجارهای اخلاق حسنه و مذهبی که عمومآ پذیرفته شده‌اند را نقض کنند بعنوان علامت تجاری قابل ثبت نیستند.

پرچم‌ها نشان‌های سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشان‌های کشورها و سازمان‌های بین المللی که نمونه‌ای از آنها به دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo) اعلام شده است معمولآ قابل ثبت نیستند.

طبق ماده 32 قانون علامت درموارد زیر قابل ثبت نیست‌:

الف ـ نتواند کالاها یا خدمات یک مؤسسه را از کالاها و خدمات مؤسسه دیگر متمایز سازد.

ب ـ خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.

ج ـ مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه درمورد مبدأ جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آنها گمراه کند.

د ـ عین یا تقلید نشان نظامی‌، پرچم‌، یا سایر نشانهای مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمانهای بین‌الدولی یا سازمانهایی که تحت کنوانسیونهای بین‌المللی تأسیس شده‌اند، بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذی‌ربط اجازه استفاده از آن صادر شود.

هـ ـ عین یا به طرز گمراه‌کننده‌ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران معروف است‌.

و ـ عین یا شبیه آن قبلاً برای خدمات غیرمشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن که عرفاً میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد.

ز ـ عین علامتی باشد که قبلاً به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به‌لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.

ثبت نام تجاری

 

ثبت علامت تجاری

ثبت علامت تجاری

 

ثبت علامت تجاری

 

علائم تجاری صنعتی یا خدماتی . نشانه هایی هستند که برای معرفی کالاها و محصولات صنعتی و یا خدماتی از لحاظ کیفیت و ضمانت جنس آنها مورد استفادهقرار می گیرد. این علائم ممکن است اسامی مرکب شامل نقش تصویر و کلمه بوده یا به صورت تفننی (فانتزی) مانند ادکلن عقرب یا به صورت اسم منطقه وشهر (عسل سبلان اردبیل) و بالاخره به شکل علامت تجاری و ترسیمات برچسب اتیکیت و یا آهنگ مخصوص و غیره باشد.

 

خرید و فروش برند تجاری | برند تجاری فروشی| علامت تجاری فروشی

همه شرکت ها و بنگاه های اقتصادی فعال در حوزه تجارت و کسب و کار به دنبال راهکاری برای فروش علامت تجاری یا فروش برندخود و در حقیقت افزایش فروش برند و افزایش تعداد مشتریان خود هستند.

برند تجاری

برای این منظور راه های متعددی وجود که برخی از آن ها نیازمند صرف هزینه های زیاد و برخی از ابزارها نیز رایگان هستند.

برند تجاری فروشی

به طور کلی برای اینکه بتوانید یک کسب و کار موفق و اثرگذار داشته باشید، باید بتوانید طبق یک برنامه مدون برندتجاری خود را به دیگران معرفی نمایید این امر امکان پذیر نیست مگر با جذب مخاطبان ازطریق شناساندن برند تجاری به مشتریان.

ثبت علامت تجاری

 

ثبت علامت تجاری

ثبت علامت تجاری

 

ثبت علامت تجاری

فروش برند تجاری

همانگونه که اشاره شد روش های زیادی برای افزایش فروش وجود دارد. شرکت ها برای افزایش فروش خود، داشتن یک برنامه لازم در جهت شناساندن برند تجاری خود را امری بسیار ضروری می دانند. بدون فروش برند، هیچ مخاطب و مشتری جذب شرکت ها و موسسات نخواهند شد و درنتیجه شرکت ها و موسسات به اهداف کسب و کار خود دست نخواهند یافت.

برند تجاری فروشی
خرید برند تجاری
خرید و فروش برند
فروش علامت تجاری
علامت تجاری فروشی

فروش علائم تجاری

در ادامه این مطلب به روش های افزایش فروش از طریق برند تجاری اشاره خواهد شد.

افزایش فروش از طریق برند تجاری

در عصر اطلاعات و فضای مجازی، هزاران وب سایت و وبلاگ با موضوعات متنوع و گوناگون در حال فعالیت هستند و در این رابطه دغدغه مدیران این سایت ها و وبلاگ ها برند تجاری و علامت تجاری بیشتر و در نتیجه تحقق اهداف کسب و کار خود می باشد.

بالابردن فروش از طریق برند تجاری

در این مقاله روش های مختلف افزایش فروش از طریق برند تجاری و علائم تجاری به طور کامل بیان و در خصوص راهکارهای مختلف آن مطلب لازم ارائه گردید.

خرید و فروش برند تجاری

در این ارتباط روش های گوناگونی مانند افزایش کالا، محصولات و راهکار دیگر جهت افزایش خرید و افزایش فروش برند ارائه گردید ولی مسئله و نکته مهم این مطلب می باشد که این روش ها و یا سبدی از آن می بایست بنا به نوع کسب و کار استفاده شوند.

فروش برند تجاری

ولی در هر حالت اصل غیر قابل انکار هدایت فروش برند از طریق وبلاگ و وب سایت شرکت و بنگاه اقتصادی شما و در نتیجه رونق کسب و کار آن می باشد.

فروش برند

علی رغم اینکه هدف اصلی از برند تجاری جلب مخاطبان جدید و بیشتر می باشد ولی مدیران با تجربه در حوزه فناوری اطلاعات علاوه بر تمرکز بر مخاطبان و مشتریان جدید می بایست نیم نگاهی نیز به مشتریان فعلی داشت هباشند.

فروش برند تجاری و وبلاگ

یکی از راه های افزایش فروش محصولات داشتن برند تجاری موفق است که اگر شرکت یا موسسه شما اولین منبعی باشد که خبری را در زمینه و حوزه فعالیت خود منتشر می کند قطعا وب سایت ها یا وبلاگ های متعددی به شما لینک خواهند داد و همین امر موجب افزایش فروش می باشد که نتیجه داشتن یک برند تجاری موفق است.

فروش برند

یکی از روش های افزایش فروش برند و یکی از روش های جلب مخاطب و مشتری ، ارائه محصول به افراد موفق و سرشناس جامه و حوزه کاری شرکت و بنگاه اقتصادی شما می باشد.

خرید برند

خیلی از افراد دوست دارند درزمان خیلی کمی فروش خود را بالا ببرند که برای اینکار اقدام به  خرید برند تجاری ویا خرید علامت تجاری می کنند
برند فروشی

یکی دیگر از روشهای افزایش رتبه در الکسا عضویت در تشکل ها و انجمن هایی که مخاطبان و مشتریان شما در آن عضو هستند می باشد. کارشناسان بازاریابی در شرکت های بزرگ، تحقیقات پرهزینه ای در این خصوص صرف می کنند.

برند فروشی

آنها به دنبال این اطلاعات هستندکه مشخص کنند مشتریان آنها به چیزهایی علاقمند هستند و اکثر وقت خود را چگونه صرف می کنند. با این تحقیقات آن ها م یتوانند هدف گذاری بهتری روی مشتری ها انجام داده و باعث افزایش ترافیک وب سایت و وبلاگ آنها شوند.

خرید برند

خوشبختانه در حال حاضر نیازی نیست که شما برای موسسه و شرکت خود جهت افزایش فروش برند هزینه های هنگفتی را در این خصوص صرف کنید. در حقیقت شما می توانید از طریق وب سایت و وبلاگ و تالارهای گفتگو طیف زیادی از مخاطبان و مشتریان خود را مشخص کنید.

فروش برند
روش های مختلف برند فروشی
  • برند فروشی
  • خرید برند
  • برند تجاری خرید و فروش
  • برند تجاری فروشی
  • فروش علامت تجاری

مدارک ثبت اختراع

 مدارک مثبت هویت متقاضی و مخترع ؛
 
متقاضی اعم از اینکه حقیقی یا حقوقی ازقبیل؛شرکتها، دانشگاهها، مؤسسات و پژوهشگاهها باشند باید مدارکی که هویت و موجودیت آنها را اثبات کند راضمیمه اظهارنامه نمایند .
 

شخص حقیقی:
 

1-    مدارک مثبت هویت مالک و یا مالکین حقیقی به تعداد مالک، به صورت مجزا به ازای هر مالک (کپی شناسنامه و  کپی کارت ملی)
2-    مدارک مثبت هویت مخترع و یا مخترعین به تعداد مخترعین  ، به صورت مجزا به ازای هر اختراع (کپی شناسنامه و  کپی کارت ملی)
3-    رسید پرداخت هزینه
4-    درصورت وجود نماینده قانونی "وکالتنامه معتبر" انتخاب شود
5-    مدارک مثبت هویت درخواست کننده ابلاغ
 

شخص حقوقی:

 
6-    مدارک مثبت هویت مالک یا مالکین حقوقی با شرایط فوق
2- مدارک مثبت هویت مخترع و یا مخترعین با شرایط فوق
3- رسید پرداخت هزینه
4- درصورت وجود نماینده همانند فوق عمل گردد
5- مدارک مثبت هویت دریافت کننده ابلاغ
6- آگهی تأسیس
7- آگهی آخرین تغییرات

اعتراض و ابطال اختراع

 
 
اعتراض به رد اظهارنامه اختراع
 
وفق ماده 58 آئین نامه اجرایی ثبت اختراع تصمیم مرجع ثبت مبنی بر رد اظهارنامه، از سوی متقاضی قابل اعتراض است. اعتراض باید در دو نسخه به صورت کتبی و همراه با دلایل و مستندات مربوط و رسید مربوط به پرداخت هزینه رسیدگی به رد ثبت، ظرف مدت 30 روز از تاریخ ابلاغ تصمیم، از طریق مرجع ثبت به کمیسیون موضوع ماده 170 این آئین‌نامه ،تسلیم شود. پس از ثبت اعتراض‌نامه، نسخه دوم آن با قید تاریخ و شماره وصول به معترض مسترد می‌گردد. مهلت مذکور برای متقاضی مقیم خارج از کشور 60 روز می‌باشد.
 
تبصره – در صورت رد اعتراض در کمیسیون، هزینه رسیدگی به رد ثبت قابل استرداد نخواهد بود.
 

اعتراض به تقاضای ثبت اختراع

 
وفق ماده 59 آئین نامه اجرایی ثبت اختراعات هرشخصی که نسبت به تقاضای ثبت اختراع اعتراض داشته باشد باید اعتراض خود را در دونسخه به مرجع ثبت تسلیم نماید. پس از ثبت اعتراض‌نامه، نسخه دوم آن با قید تاریخ و شماره وصول به معترض مسترد می‌گردد. اعتراض نامه باید همراه با دلایل و مدارک استنادی و رسید مربوط به پرداخت هزینه رسیدگی به اعتراض باشد. چنانچه پس از بررسی اعتراض نامه و مدارک استنادی، تکمیل مدارک منضم به اعتراض‌نامه ضرورت داشته باشد، مرجع ثبت باتعیین موارد، کتباً از متقاضی می‌خواهد که ظرف 30 روز از تاریخ ابلاغ نسبت به رفع نقص اقدام نماید. در غیر این صورت، اعتراض‌نامه کان لم یکن تلقی خواهد شد.
 
تبصره – مهلت‌ مذکور در این ماده برای اشخاص مقیم خارج از کشور 60 روز می‌باشد.
 

اعتراض مبنی بر ادعای حق مالکیت ثبت اختراع

 
وفق ماده 60آئین نامه اجرایی ثبت اختراعات  هرگاه اعتراض معترض مبنی بر ادعای حق مالکیت، نسبت به اختراعی باشد که اظهارنامه ثبت آن تسلیم مرجع ثبت شده است در صورتی که اختراع  قبلاً به نام او ثبت نشده است، باید همزمان با اعتراض، برای اختراع خود مطابق قانون و این آیین‌نامه تقاضای ثبت کرده و حق ثبت اظهارنامه و حق ثبت اختراع و تمام مخارج مربوط به آن را تأدیه نماید. مرجع ثبت موظف است  با رعایت ماده 59 این ‌آیین‌نامه، ظرف 10 روز از تاریخ وصول اعتراض نسخه‌ای از اعتراض‌نامه را به انضمام رونوشت مدارک و دلایل استنادی به متقاضی ثبت ابلاغ نماید. متقاضی مکلف است از تاریخ ابلاغ اعتراض‌نامه پاسخ مکتوب خود را ظرف 20 روز نسبت به اعتراض وارده به مرجع ثبت تسلیم نماید. عدم پاسخ متقاضی به ابلاغ در مهلت مقرر به منزله تمکین وی خواهد بود.
 
هرگاه متقاضی کتباً به اعتراض تمکین نماید، درخواست او برای ثبت اختراع مسترد شده تلقی می‌گردد و مراتب کتباً به معترض ابلاغ می‌شود تا در صورتی که اختراع وی به ثبت نرسیده باشد، برطبق اظهارنامه‌ای که همزمان با اعتراض تسلیم کرده است نسبت به ثبت آن اقدام کند. در صورت عدم تمکین متقاضی، مرجع ثبت مراتب را ظرف 10 روز به معترض ابلاغ کرده و وی از این تاریخ 20روز مهلت دارد که اعتراض خود را از طریق مرجع ثبت تسلیم کمیسیون موضوع ماده 170 این آیین‌‌نامه نماید. همین ترتیب در موردی نیز باید رعایت شود که اعتراض معترض مبنی بر ادعای داشتن برخی حقوق، غیر از حق مالکیت، نسبت به اختراعی باشد که اظهارنامه ثبت آن تسلیم مرجع ثبت شده ولی هنوز در ایران به ثبت نرسیده است، مگر اینکه اختراع قانوناً قابل ثبت نباشد. در این فرض نیازی به تسلیم اظهارنامه ثبت اختراع به مرجع ثبت نخواهد بود. تصمیم کمیسیون طبق ماده 172 این آیین‌نامه قابل اعتراض در دادگاه صالح مقرر در ماده 59 قانون است.
 
تبصره1– در صورتی که اظهارنامه تسلیمی به هر دلیلی منتهی به ثبت اختراع نشود مبالغ پرداختی از این بابت،  قابل استرداد نخواهد بود.
 
تبصره 2- در صورت رد اعتراض در کمیسیون، هزینه رسیدگی به اعتراض قابل استرداد نخواهد بود.
 
تبصره 3- چنانچه معترض مقیم ایران نباشد، مهلت‌‌های مذکور در این ماده به دوبرابر افزایش می‌یابد.
 

اقامه دعوای ابطال گواهینامه اختراع

 
وفق ماده 61 آئین نامه اجرایی ثبت اختراع  ذینفع می‌تواند با اثبات یکی از موارد مذکور در ماده 18 قانون دادخواست خود را تسلیم دادگاه صالح مقرر در ماده 59 قانون، نماید.
 
دادخواست ابطال باید همراه مدارک ذیل باشد:
 
1-    اصل یا رونوشت مصدق کلیه اسناد و مدارک مثبت ادعای ابطال؛
 
2-    رسید مربوط به پرداخت ودیعه تسلیم دادخواست ابطال به دادگاه، به شرح مذکور در جدول هزینه‌ها؛
 
3-    وکالت نامه، در صورتی که دادخواست توسط وکیل تسلیم شود.
 

ابطال اختراع  ثبت شده و رأی نهایی دادگاه

 
وفق ماده 62 آئین نامه اجرایی ثبت اختراع  هرگاه ثبت اختراع  باطل شود، از تاریخ ثبت، باطل تلقی می‌شود. رأی نهایی دادگاه به مرجع ثبت ابلاغ می‌گردد و مرجع مذکور آن را ثبت و به هزینه محکوم‌له، آگهی مربوط به آن را در اولین فرصت ممکن در روزنامه رسمی منتشر می‌کند. محکوم‌له می‌تواند مخارج مزبور را درجزء خسارت از محکوم علیه مطالبه کند. آگهی مذکور شامل عنوان اختراع و ذکر خلاصه‌ای از مفاد رأی نهایی دادگاه در این خصوص خواهد بود.
اظهارنامه بین المللی
وفق ماده63 اظهارنامه بین المللی که طبق معاهده همکاری در ثبت اختراعات از سوی اتباع ایرانی یا مقیمین در ایران تسلیم مرجع ثبت می گردد، مرجع ثبت به عنوان اداره مبدا، عمل خواهد نمود.
وفق ماده64 در صورتی که در اظهارنامه های بین المللی ، ایران به عنوان "کشور تعیین شده"و"کشور منتخب" جهت ثبت بین المللی معرفی شده باشد، مرجع ثبت ضمن رعایت تشریفات مقرر در معاهده و آیین نامه مربوط تقاضای ثبت اختراع را طبق قانون و این  آیین نامه مورد بررسی قرار خواهد داد.
 
وفق ماده 65 علاوه بر هزینه هایی که برای ثبت بین المللی طبق معاهده و آیین نامه مربوط پرداخت می گردد، جهت بررسی اظهارنامه بین المللی و مدارک آن ، هزینه ای طبق جدول هزینه ها دریافت خواهد شد. در صورت تایید اظهارنامه ، چگونگی ارسال آن به دفتر بین المللی و هزینه های مربوط به عهده متقاضی خواهد بود.
هزینه ها
وفق ماده 66 با توجه به ماده 16 قانون، اعتبار گواهی نامه اختراع بیست سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه  است. برای حفظ اعتبار گواهی نامه باید ، هزینه ای سالانه ظرف دو ماه  قبل از انقضای یک سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه و هر سال بعد از آن به همین ترتیب تا تاریخ اعتبار گواهینامه  ، طبق جدول هزینه ها تادیه گردد و الا ثبت اختراع از درجه اعتبار ساقط خواهد شد.
اگر مالک اختراع  یا نماینده قانونی وی تا شش ماه پس از انقضای موعد ،علاوه بر هزینه سالانه جریمه ای معادل نصف هزینه سالانه اختراع را پرداخت نماید ثبت اختراع به اعتبار خود باقی خواهد ماند.