sabtefarda

ثبت شرکت

sabtefarda

ثبت شرکت

موسسات غیر تجاری ثبت شرکتهای خارجی و داخلی و شعب - موسسات غیر تجاری

 

تعریف و ثبت موسسه

تشکیل و موسسات غیر تجاری موسساتی هستند که جهت مقاصد غیر تجاری مثل امور علمی ادبی یا امور خیریه و امثال آن تشکیل می شوند و تشکیل دهندگان آنها ممکن است قصد انتفاع داشته و یا نداشته باشند.
تشکیل مزبور از تاریخ ثبت شخصیت حقوقی پیدا می کنند و می تواند عناوینی از قبیل انجمن بنگاه کانون و امثال آن را اتخاذ نمایند.
موسسات غیر تجاری به دو قسمت تقسیم می شوند:

١- موسساتی که هدفشان جلب منافع و تقسیم آن بین اعضا خود نباشد.
٢- موسساتی که هدفشان جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضا خود یا غیر باشد مانند کانون های فنی و حقوقی و غیره.

حداقل شرکا در موسسات فوق نباید کمتر از دو نفر باشد و قید سرمایه به هرمیزان مجاز است . موسسات غیر تجاری همانند موسسات تجاری باید در تهران دراداره ثبت شرکتها و در شهرستانها دردایره ثبت شرکتهای اداره ثبت مرکز اصلی موسسه به ثبت برسند و جهت آن کلیه اقدامات تاسیس شرکتها به همراه رعایت مواد آئین نامه اصلاحی ثبت تشکیل و موسسات غیر تجاری که در سال ١٣٣٧ به تصویب رسیده است ضروری می باشد.

جهت ثبت تشکیلات غیر تجاری تسلیم اظهارنامه (فرم چاپی تقاضانامه ثبت موسسه به همراه ضمائم لازم در دو نسخه که دارای تاریخ وامضا بوده الزامی است ضمائم آن شامل نسخه اصلی یا رونوشت وکالتنامه (در صورت تقاضا توسط وکیل) رونوشت.
گواهی شده تصدیق کشوری که موسسه در آنجا به ثبت رسیده به همراه ترجمه مصدق فارسی آن دو نسخه اساسنامه و امضا تمام صفحات آن توسط شرکا صورت مجلس مجمع عمومی موسس مبنی بر انتخاب هیئت مدیره و معرفی صاحبان امضا (دونسخه) رسید پرداخت حق الثبت و فتوکپی شناسنامه شرکا می باشد.
در صورت غیر انتفاعی بودن موسسه اجازه نامه نیروی انتظامی محل جهت ثبت ضروری می باشد و در صورت انتفاعی بودن آن موضوع موسسه با مدارک تحصیلی و تخصص موسسین تطبیق داده شده سپس دستور ثبت صادر می گردد.
اساسنامه موسسات غیر تجاری می تواند مانند اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود باشد و در آن مواردی مانند موضوع موسسه ارگان اداره کننده (هیئت مدیره) وارگان تصمیم گیرنده (مجامع عمومی) و اختیارات آنها و غیره آورده شود.
موسسه مزبور دارای مجمع عمومی عادی و فوق العاده نیز می باشد که هر کدام دارای وظایفی هستند. هیئت مدیره موسسه می تواند در مجمع عمومی عادی از بین شرکا یا خارج از آن انتخاب گردد و مدیران می توانند برای مدت محدود یا نامحدود معین شوند و دارای اختیارات تام نیز می باشند مگر اینکه اساسنامه ترتیب دیگری را مقرر داشته باشد.
جلسات هیئت با حضور اکثریت اعضا موسسه رسمیت پیدا نموده و تصمیمات هیئت مدیره با اکثریت آرا مناط اعتبار خواهد بود.
در صورتی که تقاضای ثبت مورد قبول واقع شود مراتب دردفتر مخصوصی ثبت و ورقه ای حاکی از تصدیق ثبت به تقاضا کننده داده می شود علاوه بر آن خلاصه مراتب در روزنامه رسمی یا یکی از روزنامه های کثیر الانتشار با هزینه متقاضی منتشر می گردد.

انحلال وتصفیه

انحلال موسسات غیر تجاری می تواند اختیاری و با تصمیم مجمع عمومی فوق العاده و یا به موجب حکم دادگاه باشد . چنانچه انحلال اختیاری صورت گرفته باشد تصفیه آن مطابق مقررات مندرج در اساسنامه توسط مدیر یا مدیران آن انجام می گیرد ودر صورتی که متصدی امر تصفیه وچگونگی انجام آن معین نشده باشد مجمع عمومی فوق العاده به هنگام انحلال یک نفر را به عنوان مدیر تصفیه با تعیین حدود اختیارات آن معرفی می نماید.
اگر انحلال به موجب حکم دادگاه باشد امر تصفیه به عهده متصدی تصفیه مقرر در اساسنامه خواهد بود و چنانچه متصدی مشخص نشده باشد دادگاه ضمن حکم انحلال یک نفر را جهت تصفیه معین می نماید و مطابق قانون تجارت امر تصفیه صورت خواهد گرفت.

چند نکته درمورد ثبت علامت تجاری و صنعتی٬ لوگو و آرم

برای ثبت علامت، گواهی صادر خواهد شد.

  • مدت اعتبار ثبت علامت برای هر بار ۱۰ سال است.
  • برای ثبت چند علامت تجاری باید به تعداد آنها اظهار نامه جداگانه داده شود.
  • اجازه استفاده از علامت تجاری ثبت شده به دیگران در ایران باید به ثبت برسد.
  • تغییرات مربوط به نشانی رسمیت نخواهد داشت مگر اینکه به ثبت رسیده باشد.
  • داشتن علامت تجاری اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد.
  • علامت تجاری قابل نقل و انتقال است و باید مطابق مقرارت قانون ثبت علایم و اختراعات ایران به ثبت برسد.
  • حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسانی محسوب می‌شود که علامت خود را به ثبت رسانده باشند.


ثبت شرکت

به هنگام ثبت یک شرکت، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی برای رسیدن به سود و منفعت، توانایی‌های خود را اعم از سرمایه، تخصص و ارتباطات در کنار یکدیگر قرار می‌دهند. مجموع این توانایی‌ها در کنار هم باید تحت چهارچوب خاص با عقد قراردادی مابین این افراد صورت پذیرد، که شرکت‌ نوع خاصی از این قرارداد است.
شرکت شامل انواع مختلی چون (مسئولیت محدود، سهامی خاص، سهامی عام، تضامنی و ...) است که چهارچوب و تعریف خاصی از ارتباطات مابین شرکاء و سهامداران و همچنین مابین شرکا و اشخاص ثالث (خارج از شرکت) دارند.
علاوه بر انواع نام برده،برخی از شرکت‌های تخصصی مانند شرکت‌های رایانه‌ای، سرمایه گذاری، کنسرسیوم، هولدینگ، صرافی و کشتیرانی قابل ثبت هستند.
موسسات غیر تجاری اشخاصی حقوقی هستند که فقط در زمینه امور خدماتی مشغول بوده و برخلاف شرکت‌ها جنبه تجاری ندارند.
موسسات غیر تجاری به دو نوع انتفاعی و غیرانتفاعی تقسیم می‌شوند.
مقصود از موسسات انتفاعی اشخاصی حقوقی و منظور از تشکیل آن موسسه، جلب منافع و تقسیم سود بین اعضاء خود است.
موسسات غیرانتفاعی جهت تقسیم منافع و تقسیم سود تشکیل نشده و مانند انجمن، سندیکا، اتحادیه، احزاب و گروه‌های سیاسی و NGO ها هستند. جهت ثبت موسسات غیرانتفاعی باید از سازمان یا وزارتخانه‌های مربوطه مجوز مربوط را دریافت کرد.

طبقه بندی های علامت تجاری چگونه است؟

 

راهنمای ثبت برند 

 

ثبت علامت تجاری

 

 

 
 
  • مصنوعات نساجی
  • فلزات و مصنوعات فلزی
  • اسباب بازی و لوازم ورزش
  • صنایع و محصولات شیمیایی
  • مواد غذایی و محصولات کشاورزی
  • دستگاه و لوازم و آلات فنی و علمی و صنعتی
  • مصنوعات و اشیاء ساخته شده از مواد مختلف
  • سایر موارد

اگر به جزئیات بیشتری درباره طبقه بندی‌ها نیاز دارید، اینجا کلیک کنیداگر به جزئیات بیشتری درباره طبقه بندی ها نیاز دارید٬ اینجا کلیککنید.

راهنمای ثبت برند 

 

ثبت علامت تجاری

 

 

 
 

علائم تجاری ممنوع کدامند؟


 

 

 

راهنمای ثبت برند 

 

ثبت علامت تجاری

 

 

 
 

انتخاب و ثبت علامت تجاری تابع شرایط خاصی است که در قوانین کشورهای مختلف با توجه به عرف جامعه، عفت عمومی، اخلاق حسنه، مصالح کشور و رعایت مسائل مذهبی و اخلاقی محدودیت‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است.


به موجب ماده ۵ قانون، ثبت علائم و اختراعات زیر ممنوع است:

علامت هلال احمر، نشان و آرم‌های دولت ایران
پرچم رسمی ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی و شعار الله اکبر
پرچم‌های منتسب به دولت و کشور ایران و هر پرچم منع شده توسط دولت ایران
علامت تجاری موسسات رسمی مانند هلال احمر، صلیب سرخ، رجاء، همراه اول و نظایر آن
کلمات و یا عباراتی که موهوم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد از قبیل دولتی، ایران و امثال آن‌ها

واژه‌های عام:
به عنوان مثال کلمه "رایانه" و یا " کتاب" به تنهایی غیرقابل ثبت هستند، زیرا این کلمات واژه‌هایی عام برای کلیه محصولات با این نام هستند و نمی‌توان استفاده از این کلمات را انحصاری نمود.

واژه‌های توصیف کننده ( صفت‌ها):
این کلمات معمولا به منظور توصیف محصولات و اجناس به کار می‌روند. مثلا ثبت برند " خوشمزه" برای انواع خوراکی به تنهایی و بدون پسوند قابل ثبت نخواهد بود، به دلیل اینکه کلمه خوشمزه می‌تواند توصیفی از تمام محصولات خوراکی محسوب گردد، بنابراین پذیرش انحصاری نمودن کلماتی چون "خوشمزه"، "شیرین" و ... از جانب اداره مالکیت امری ناعادلانه در حق سایر تولید کنندگان محصولاتی با این توصیفات خواهد بود.

واژه‌های توصیفی و کیفی:
واژهایی چون «عالی»، «بلند»، «زیبا» و ... به تنهایی مورد قبول واقع نخواهند شد. در صورت تمایل به استفاده از کلمات توصیفی مانند کلمات مذکور بایستی آنها را با کلمات و اسامی خاص دیگری به صورت بخشی از یک علامت و آرم خاص ترکیب نمود.
در این‌گونه موارد در خصوص بخش کلمه توصیفی حق استفاده انحصاری نخواهد بود و حق استفاده انحصاری تنها به ترکیب ثبت شده منحصر خواهد بود.

علائم گمراه کننده (فریب دهنده):
برخی از علائم و اسامی تجاری هستند که مصرف‌کننده را راجع به کیفیت محصول، ماهیت آن، مبدأ جغرافیایی و محل تولید محصول به اشتباه انداخته و فریب می‌دهند. به عنوان مثال ثبت علامت تجاری جهت عرضه انواع شیره خرما و انگور با تصویر زنبور عسل مردود خواهد شد، به دلیل اینکه درج چنین تصویری بر روی محصول شیره خرما و انگور موجب ایجاد تصور اشتباه و گمراهی مصرف کنندگان خواهد شد و خریداران ممکن است چنین محصولی را با تصور عسل خریداری نمایند.

علائم خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه:
به طور کلی کلمات و تصاویر نقض کننده موازین، هنجارهای اخلاقی، عرفی و مذهبی جامعه غیر قابل ثبت خواهند بود.

پرچم‌، نشان‌های سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشان‌ کشور و سازمان‌های بین المللی که نمونه‌ آنها به دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo) اعلام شده به طور معمول قابل ثبت نیستند مگر اینکه مجوز مراجع صلاحیت دار بین المللی داشته باشند.

همچنین عین یا مشابه نشان نظامی‌، پرچم‌ یا سایر نشان‌های مملکتی، نام، نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمان‌های بین دولتی یا سازمان‌هایی که تحت کنوانسیون‌های بین‌المللی تأسیس شده‌اند، حتی در صورتی که علامت موارد مذکور قسمتی از علامت و برند ارائه شده برای ثبت باشد. این علائم و برندها تنها در صورتی قابل ثبت خواهند بود که مقام صلاحیت‌دار کشور مربوط یا سازمان ذیربط اجازه استفاده از آن را صادر نمایند.

همچنین موارد زیر نیز قابل ثبت نخواهند بود:

در صورت تشابه زیاد علامت و برند دو موسسه به طوری که کالا و خدمات دو موسسه از هم قابل تمایز نباشند.
علامت یا نام تجاری‌ای که عینا یا به شکلی گمراه کننده مشابه یا ترجمه علامت یا نام تجاری برای همان نوع کالا، خدمات و طبقه، اما متعلق به موسسه یا فرد دیگری باشد.
عین علامتی که پیش از این به نام شخص یا شرکت دیگری ثبت شده باشد، و یا شخص دیگری قبلا تقاضای ثبت داده و تاریخ ثبت تقاضای آن فرد مقدم باشد و یا دارای حق تقدم ثبت باشد( علامت پیش از این متعلق به او بوده و از تاریخ انقضای آن بیش از 6 ماه نگذشته باشد.) درباره همان کالا یا خدمات و یا جهت کالا یا خدماتی که با مورد ثبت شده مشابهت داشته باشد و ثبت آن موجب اشتباه و گمراهی گردد.

دامنه محافظت علامت تجاری چقدر است؟




 

 

در تمامی کشورها، علائم تجاری ثبت و محافظت می‌شود. هر یک از دفاتر ملی یا ناحیه‌ای، ثبت علائم را که شامل اطلاعات کامل درخواست برای ثبت و تمدید است،‌ نگهداری می‌کنند، هر چند، نتایج چنین ثبتی محدود به کشور مربوطه (یا ثبت‌‌های ناحیه‌ای کشورهای مربوطه) باشد.
برای جلوگیری از ثبت جداگانه در دفتر هر کشور یا ناحیه‌، نظام بین‌المللی ثبت، WIPO ،  علائم را اجرا می‌کند. این نظام توسط دو عهدنامه اداره می‌شود:

توافق‌نامه مادرید، وابسته به ثبت بین‌المللی علائم و پروتکل  مادرید(موافقت‌نامه مادرید، شخص دارای اتصال توسط ملیت، مقر یا مؤسسه) با کشوری در ارتباط با یک یا هر دوی این عهدنامه‌ها می‌تواند براساس ثبت یا درخواست در دفتر آن کشور، ثبت بین‌المللی مؤثری در چند یا تمام کشورهای عضو اتحادیه مادرید بدست آورد.

علامت تجاری حقیقی، ثبت علامت تجاری به نام شخص و علامت تجاری حقوقی به ثبت علامت تجاری به نام شرکت، گفته می‌شود.

تفاوت بین علامت تجاری حقیقی و حقوقی تنها در مدارک مورد نیاز آن است. برای شخص حقیقی همه مدارک باید به نام شخص و مرتبط به طبقه و فعالیت مورد نظر باشد. برای مثال کسی که جواز کسب آن مربوط به مواد غذایی باشد نمی تواند علامت را در طبقه غیر از مواد غذایی ثبت کند.
برای شخص حقوقی تمام مدارک و مجوزها باید به نام شخصیت حقوقی یعنی شرکت باشد و طبقه مورد نظر برای ثبت باید در موضوع شرکت ذکر شده باشد. اگر طبقه مورد نظر در موضوع شرکت نباشد می‌تواند موضوع مورد نظر را به شرکت اضافه کند و بعد از آن برای ثبت برند اقدام نماید.